Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kraftfull "Porgy and Bess" bekymrar

Publicerat måndag 9 oktober 2006 kl 07.53

George Gershwins ”Porgy and Bess” på en svensk scen i en svensk samproduktion - det är en unik upplevelse. Porgy and Bess får, enligt Gershwins testamente, inte spelas i sin helhet av andra än en färgad ensemble. Undantag har givits men de är få. Nu har NorrlandsOperans samarbete med sydafrikanska Cape Town Opera gjort det möjligt. I våras kunde man se en blandad ensemble i Dvoraks Rusalka och nu har man satt upp den här amerikanska operan med jazzprägel med i princip bara sångare från Sydafrika men med NorrlandsOperans orkester.

”Porgy and Bess” innehåller ju musik som ingen människa kunnat undgå: främst ”Summertime” men också låtar som ”It ain’t necessarily so” och ”Bess, you is my woman now”. Per Feltzin recenserar.

Ja, de där ’evergreensen’ har skymt en hel del. De är så starka i sig att vi tror att ”Porgy and Bess” är en musikal i stil med ”West Side Story” eller ”Oklahoma”. Men det är en av de första stora amerikanska operorna någonsin. 1935 kom den - med recitativ, arior och ledmotiv.. och sånt.

Den utspelar sig i svarta fattigkvarter i 20-talets USA och den invalidiserade Porgy älskar en kvinna som också är udda. Bess, som är tillsammans med tärningsspelaren Crown och umgås med droghandlaren Sporting Life. När Crown flyr efter ett slagsmål som slutar i mord, söker sig Bess till Porgy som på något sätt skänker henne ett tillfälligt lugn.

I Umeå har den sydafrikanske regissören Angelo Gobbato lagt det i ett sydafrikanskt 50-tal, en miljö som kanske håller på att förändras och man spelar den som om ingen någonsin hört eller sett den. Rättframt. Med empati. Ingen intellektuell distans, inga blinkningar åt något annat håll. Människors öden visas upp för oss. De är ynkliga, trasiga, rädda - och lite, lite hoppfulla.

Det är ett helt annat körljud än det nordiska. Det är kraftfullt, tuffare. Det kan också blivit lite starkare än det varit meningen. Jag tycker att dirigenten Ira Levin ofta brassar på för mycket med den annars välspelande orkestern och eftersom orkesterdiket är stort i Umeå och scenografin går på djupet tvingas ofta sångarna att ta i mer än de egentligen kan.

Men det är en högtidsstund att äntligen få se ”Porgy and Bess” i verkligheten, upptäcka kraften i den. DVD eller CD kan aldrig mäta sig med en levande föreställning.

Samtidigt blir jag också lite bekymrad. Att den måste spelas med färgade sångare var då ett sätt att stoppa skokrämsmålade vita som inte ville integrera svarta sångare. Men nu hindrar den regeln att man, precis som med alla andra operor i världen, prövar den i andra tider och på andra platser. På så sätt konserverar den ju den tidstypiska bilden av den svarta befolkningen som lata, tärningspelande suputer som löser sina problem med våld. Det var just den bilden som de radikala svarta i USA rasade emot när de tog avstånd från Gershwins opera.

Så om operavärlden kunde få prova Gershwins mästerverk oftare och i andra miljöer tror jag att man verkligen kunde se vad det här är: en intelligent berättelse om det verkligt grundläggande - människans längtan, förhoppningarna, att inte vilja ge upp.

                                                                  Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grundfakta:

Ira Levin dirigent • Angelo Gobbato regi • Peter Cazalet scenografi • Mannie Manim ljusdesign  • Maxwell Rani koreograf
Xolela Sixaba Porgy • Pauline Malefane Bess • Nkosazana Dimande Serena • Philisa Sibeko Clara • Marcus Desando Sportin Life • Derrick Parker Crown • Ntobeko Rwanqa Jake • Miranda Tini Maria • Mhloniswa Dlamini  Robbins • Mthunzi Mbombela  Mingo • Ronnie Theys  Peter •  TBA Undertaker • Luyanda Zokoza & Lindile Kula  Jim • Noluthando Sishuba  Lilly • Gavin Tshayi & Vuyisile Hlaka  Crab Man •  Nomasanda Webu  Strawberry Woman • Zukiswa Tsewu Annie Kjell Oscarsson Detective • Roger Dwyer  Mr Archdale & Coroner Niel Roux  Policeman • TBC Scipio • Sandile Mabaso Nelson
Kör Voice of the Nations Chorus
Statister  6 barn och två dansare
Orkester Symfoniorkestern vid NorrlandsOperan
NorrlandsOperan i samarbete med Cape Town Opera

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".