Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på lätt svenska för dig som är ny i Sverige.

Svenska elever har fått mycket bättre kunskaper

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 12.37
Men det har också blivit större skillnader mellan elever
(3:59 min)
En niondeklassare klurar på ett matteproblem bakom sin dator under en mattelektion på Trädgårdstadsskolan i Tullinge.
Svenska elever har fått bättre kunskaper. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Svenska elever har fått mycket bättre kunskaper de senaste tre åren. Det visar en stor undersökning som heter Pisa. Forskare jämför hur mycket kunskap 15-åriga elever har i olika länder.

Undersökningen gjordes förra gången för tre år sedan. Då fick Sverige ett dåligt resultat. De svenska 15-åringarna hade försämrats mest av alla elever som var med. Det blev mycket debatt om skolresultat i Sverige. Elevernas dåliga resultat blev en viktig fråga för politikerna inför valet år 2014.

Idag presenterades undersökningen som gjordes förra året. Nu har de svenska elevernas kunskaper blivit mycket bättre.

Det är organisationen OECD som gör undersökningen. De jämför elever från 72 olika länder. Mer än en halv miljon 15-åringar har gjort ett test för att visa sina kunskaper i ämnena naturvetenskap, matematik och läsning.

Eleverna i Singapore har bäst resultat i undersökningen. Japan kommer på andra plats. Sverige är på 28:e plats i listan. Förra gången undersökningen gjordes var Sverige på 38:e plats. De svenska elevernas kunskaper har alltså blivit mycket bättre. Kunskaperna har förbättrats mest i ämnet läsning.

Men det finns också saker som har blivit sämre i Sverige. Det har blivit större skillnad mellan de elever som har bra resultat och de som har dåligt resultat. Det har också blivit större skillnader mellan elever som är födda i Sverige och elever som är födda utomlands.

Gustav Fridolin är regeringens minister med ansvar för utbildning. Han är glad över att svenska elevers resultat har blivit bättre. Men han säger att skillnaderna mellan olika grupper måste bli mindre. I Sverige påverkas skolresultaten för mycket av vilken bakgrund och ekonomi eleven har, säger Gustav Fridolin. Det måste bli mer jämlikt, säger han.

– Det är såklart oerhört glädjande att vi inte fortsätter falla i resultat. Men vi måste bryta ojämlikheten, säger Gustav Fridolin.

Förra veckan berättade vi om en annan undersökning som mäter elevers kunskaper, men på ett annat sätt. Svenska elever hade blivit bättre i den undersökningen också.

Men Pisa-undersökningen som presenteras idag är den viktigaste undersökningen. Politiker kommer att prata mycket om resultatet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".