Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Tidningen Expressen ljög om en känd skådespelare

Publicerat fredag 24 november 2006 kl 12.29
Skådespelaren Mikael Persbrandt var med på rättegången i domstolen tingsrätten i Stockholm. Foto: PrB

Idag har det varit en viktig rättegång
i en domstol i Stockholm.
En särskild jury sa då
att tidningen Expressen har ljugit.
Expressen skrev saker som inte var sanna
om den kända skådespelaren Mikael Persbrandt.

Expressen skrev att Mikael Persbrandt
drack alldeles för mycket sprit.
De skrev att Mikael Persbrandt
fick lov att bo på ett speciellt hem
för att få hjälp att sluta dricka sprit.
Men Expressen ljög när de skrev så.
Det var inte sant att Mikael Persbrandt
bodde på det speciella hemmet.
Idag sa juryn i domstolen tingsrätten i Stockholm
att Expressen gjorde fel som ljög i sin tidning.
Om tre veckor ska lagexperter i domstolen
bestämma vad Expressens chef
ska få för straff för att tidningen ljög.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".