Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Tidningen Expressens chef har blivit dömd i en domstol

Publicerat fredag 15 december 2006 kl 17.25
Otto Sjöberg är chef för tidningen Expressen.

Tidningen Expressens chef heter Otto Sjöberg.
Han dömdes idag av domstolen tingsrätten.
Journalister på Expressen hade skrivit saker
om skådespelaren Mikael Persbrandt.
Det som de skrev var inte sant.
Därför blev chefen för Expressen dömd
av en domstol på fredagen.

Journalisterna hade skrivit
att Mikael Persbrandt drack för mycket alkohol.
De skrev att han fick vård på ett speciellt hem för det.
Men det var inte sant.

Mikael Persbrandt anmälde tidningen till Polisen.
På fredagen blev det bestämt
att Expressen har gjort fel.

Chefen Otto Sjöberg ska betala
pengar i böter som straff.
Han ska bland annat betala pengar till Mikael Persbrandt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".