Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Lokförare säger inget om dåliga järnvägsspår

Publicerat tisdag 4 november 2014 kl 13.05
"Tåget ska gå i tid snarare än att säkerheten ska gå först", säger Rebecca Forsberg
(1:56 min)
1 av 3
Här är ett av SJ:s tåg som heter X2000. Foto: Wikipedia
2 av 3
Järnvägsspår. Foto: Henrik Montgomery/TT
3 av 3
Ett av SJ:s tåg. Foto: Louise Thilander/TT.

En del lokförare låter bli att berätta om när de ser fel och brister på järnvägsspåret. För ofta görs det ändå ingenting åt felet eller så tar det för lång tid innan felen lagas. Det här visar en ny undersökning som forskare vid Umeå Universitet har gjort.

Klicka här för att läsa mer!

Forskaren vid Umeå Universitet som har gjort rapporten är Rebecca Forsberg och hon säger att det är vanligt att lokförarna håller tyst om mindre fel:
– Mindre fel känner man att man rent av kan blunda för. Därför att man märker att inrapporterade fel och brister inte vidtas åtgärder eller att det tar väldigt lång tid innan det händer något. Det blir ett normaltillstånd att spåren är dåliga.

Lokförarna ska berätta om brister
Det är de som kör tågen som märker om järnvägsspåren är bra eller dåliga. Och det är lokförarna som ska berätta när de upptäcker fel och brister. Men det gör de alltså inte alltid när det gäller mindre fel. Däremot om det är något stort fel då brukar lokförarna säga till. Mindre fel, som ett gupp på järnvägsspåren, kan till exempel göra så att tåget skakar till. Och då vågar inte lokförarna köra så fort där men ändå låter de bli att säga något. Kanske för att de inte vill krångla, utan bara vill komma fram dit de ska.
– Det finns en underliggande känsla av att kunden går före, att tågen går i tid, snarare än att säkerheten går först, säger Rebecca Forsberg.

Lokförarna är rädda
En del lokförare säger att det finns tågsträckor, som är hemska att köra enligt den nya undersökningen. Och en lokförare säger till Ekot att, om du har klagat på 1 fel 9 gånger, utan att det har gjorts något åt saken då struntar du lätt i att säga till en till gång. I stället kör lokförarna ofta långsammare för att de är rädda för att järnvägsspåren annars ska gå sönder, enligt Rebecca Forsberg. Myndigheten Trafikverket som ansvar för tågtrafiken känner till problemet och säger idag att de ska försöka få flera tågförare att säga till när något är fel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".