Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Det är skadligt att sitta stilla för mycket säger forskare

Publicerat måndag 5 januari 2015 kl 15.39
"Vi sitter ned överallt men vi är skapta för att röra på oss" säger forskare
(1:48 min)
Forskaren Elin Ekblom Bak tar trapporna istället för att åka hiss för att få röra på sig mer. Foto: Leo Sellén/TT
1 av 2
Forskaren Elin Ekblom Bak tar trapporna istället för att åka hiss för att få röra på sig mer. Foto: Leo Sellén/TT
Elin Ekblom Bak på GIH i Stockholm forskar på effekterna om stillasittande liv. Foto: Leo Sellén/TT.
2 av 2
Forskaren Elin Ekblom Bak står upp och arbetar för att röra på sig mer. Foto: Leo Sellén/TT.

Det är farligt att sitta stilla för mycket. Den som har ett stillasittande jobb måste röra på sig med jämna mellanrum. För vi mår sämre och blir lättare sjuka om vi sitter för mycket.

Klicka på texten för att läsa mer

Det är väldigt många av oss som stilla alldeles för mycket, säger forskaren Elin Ekblom Bak:
- Vi har ett samhälle som är skapat för att vi ska sitta ner överallt. På jobbet, i bilen dit vi ska och i hemmet. Och eftersom människan är skapad för att röra på sig så är det helt enkelt något som går emot vår natur, kan man säga, säger Elin Ekblom Bak.

Mår snabbt sämre
Redan efter några timmars stillasittande börjar kroppen reagera. Musklerna blir slappa och slutar arbeta och då strömmar inte blodet runt i kroppen riktigt som det ska längre. Och det är inte bra. Redan efter några dagar utan rörelse mår kroppen dåligt.

Sitter hela dagarna
Många av oss har jobb där vi sitter framför en dator hela dagarna. Kanske vi bara tar en kort lunch och då sitter vi också ner vid ett bord och äter. Ibland blir vi kanske sittande i soffan framför TV:n i flera timmar. Då är det bra om man reser sig från stolen efter en kvart - 20 minuter, går en liten runda och sträcker på sig. Sådana korta pauser med rörelser hjälper blodet att komma igång igen. Då är det bättre för dem som har jobb där de får röra på sig mycket. Till exempel på restauranger eller dagis. Det är förstås också bra att träna hårt ett par gången i veckan, så man blir svettig.

Röra på sig oftare
Men alla vill inte motionera hårt, hålla på med en idrott eller gå på gym och träna. Då räcker det med att röra sig så mycket som möjligt i sitt vardagsliv, säger Elin Ekblom Bak:
- Ta en liten bensträckare, gå tio minuter på lunchen. Gå och handla istället för att ta bilen. Köp en hund! En fantastisk möjlighet att bli motionerad. Det är inte hunden som motioneras utan det är du som motioneras. Du får den här vardagliga aktiviteten. Det behöver inte vara en timmes hårdträning för att det ska räknas, säger forskaren Elin Ekblom Bak.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".