Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Allt fler barn med adhd och autism får hjälp med sömnen

Publicerat fredag 1 april 2016 kl 17.12
"Hälften av de här barnen har sömnproblem", säger läkaren Ulf Brettstam
(1:57 min)
Ung man med svårigheter att somna. Foto: Claudio Bresciani/TT
1 av 2
En ung kille som har svårt att somna. Foto: Claudio Bresciani/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT
2 av 2
En flicka har svårt att sova. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Många barn med till adhd eller autism har svårt att sova. Allt fler barn med såna funktionsnedsättningar får nu hjälp av sjukvården för att kunna sova.

Klicka på texten för att läsa mer

Klartext frågade läkaren Ulf Brettstam hur vanligt det är med sömnproblem hos barn med ADHD eller Autism:

– Det finns studier som antyder att mer än hälften av de här barnen har svårt att sova.

Han berättar också vad sömnproblemen ka bero på:

– För att kunna somna så måste man ju kunna slappna av. Då är det ju också viktigt att det är lugn och ro inne i huvudet, vilket det ju inte är hos de här barnen. Då får de också en orolig sömn och de rör sig mycket i sömnen, säger Ulf Brettstam.

Det finns hjälp att få

Många föräldrar söker hjälp hos sjukvården. Ulf Brettstam berättar vad som händer då:

– Först måste man försöka klargöra vad som orsakar den dåliga sömnen och sen ger vi rådgivning kring vad man själv kan göra för att förbättra sömnen.

Det man kan göra själv är bland annat att försöka leva ett regelbundet liv, där man gör samma saker vid samma tider:

– Gå upp i rätt tid på morgonen, lägga sig i rätt tid på kvällen, röra på sig dagligen, äta regelbundet, gärna på bestämda tider, ha helst tyst och svalt i sovrummet. Inte titta på mobilskärmar och datorskärmar och så innan man ska lägga sig, säger Ulf Brettstam.

Rutiner och trygghet

För den som har sömnproblem är det alltså bra att ha fasta rutiner och hitta sätt att slappna av för att kunna somna.

Om det ändå är för svårt att sova finns det också annan hjälp att få. En sån sak kan vara att få ett särskilt täcke som känns tungt mot kroppen, berättar Ulf Brettstam:

- Det är ett tyngdtäcke eller kedjetäcke, förr i tiden kallade man det för bolltäcke. Det är något som gör att det är lättare för de här barnen att komma till ro, för de känner sig lite tryggare när det är lite tungt på kroppen och de sover lite lugnare på natten.

Hjärnan blir trött av melatonin

Om inget annat hjälper kan de som har svårt att sova få tabletter med Melatonin som gör hjärnan trött, säger Ulf Brettstam som är överläkare vid Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen på Höglandssjukhuset Nässjö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".