Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Lärarna ska få veta mer om funktionsnedsättningar

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 16.14
Lärarna kan till exempel få lära sig mer om adhd och hörselskador
(2:33 min)
En lärare skriver siffror på tavlan
1 av 3
En lärare skriver siffror på tavlan. Foto: JESSICA GOW / TT
Ett barn läser en bok. Foto: Temabild / Nyhetsbyrån TT
2 av 3
Ett skolbarn läser en bok. Foto: TT
en fråga på tjänsten "Fråga en rådgivare"
3 av 3
En fråga om dyslexi på tjänsten "Fråga en rådgivare" Foto: spsm.se

Många lärare behöver få bättre kunskaper om hur de kan hjälpa barn med funktionsnedsättning. Därför ska lärarna nu kunna få information på ett nytt sätt från Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det här kallas "Fråga en rådgivare".

Klicka på texten för att läsa mer

En av de som jobbar på Specialpedagogiska skolmyndigheten är Gunilla Salo. Och hon berättar om deras nya projekt "Fråga en rådgivare"

– Vi har startat den här tjänsten för att det ska bli lättare att få kontakt med oss. Förut har det varit så att man har kunnat ringa på många olika nummer och vi har inte haft en sådan här tydlig väg till oss, berättar Gunilla Salo.

Alla elever ska få lära sig i skolan

Varje vardag går det nu att ringa till personalen på "Fråga en rådgivare" och få hjälp. Det går också att få svar på frågor på myndighetens särskilda internetsida om tjänsten.

Det kan till exempel vara lärare som vill ha råd om hur de ska göra för att kunna ge rätt stöd till elever som har ADHD eller någon annan funktionsnedsättning, säger Gunilla Salo och läser upp några exempel på frågor:

  • "Vad kan man få för stöd för en elev som har en hörselskada?"
  • "Jag har en elev i årskurs 8 som inte kan koncentrera sig och som inte tycker att det är roligt i skolan, vad kan vi göra på skolan?"

De som har ställt frågorna får sedan råd från personal på Specialpedagogiska skolmyndigheten om hur de ska jobba för att alla elever ska kunna lära sig i skolan.

Även myndigheten vill lära sig mer

Ofta är det lärare eller skolornas chefer som behöver fråga myndigheten om hjälp:
– Vi hoppas att fler ska hitta oss och att kontakten ska gå snabbare, säger Gunilla Salo.

Hon säger också att hennes myndighet behöver veta mer om vilken typ av svårigheter som lärarna vill a hjälp med:

-- Och det gör ju också att vi på ett bättre sätt får vetskap om vilken typ av frågor som ställs, om det handlar om neuropsykatriska funktionsnedsättningar eller om det handlar om matematik-svårigheter, eller om det handlar om dyslexi eller utvecklingsstörning till exempel och då vet ju vi hur pass mycket frågor det finns inom varje område, säger Gunilla Salo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".