Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Sjuka krävdes på pengar efter Apotekets miss

Publicerat tisdag 17 maj 2016 kl 15.53
"Konsumentombudsmannen är kritisk" berättar reporter Eva Larsen
(1:00 min)
Läkemedel, tabletter.
Läkemedel, tabletter. Foto: Henrik Montgomery/TT

Många med demenssjukdomar får sina mediciner i färdigpackade påsar med rätt dos i varje dag. Nyligen upptäckte företaget Apoteket att deras tjänst Apodos som gör sådana här påsar, hade tagit för lite betalt för medicinerna med början för ett år sen. Sen ville de ha betalt i efterskott av sina kunder.

Klicka på texten för att läsa mer

Det är tidningen Aftonbladet som skriver om att Apoteket och Apodos har krävt kunderna på pengar i efterhand. Men får ett företag göra så?

- Apodos sa att deras lagexperter hade kommit fram till att det är okej.
Fast myndigheten Konsumentombudsmannen, KO, säger tvärtom, berättar vår reporter Eva Larsen.

Inte kundernas fel säger KO

- KO säger att det var Apodos eget fel att de har tagit för lite betalt för sina mediciner och att företaget inte borde komma ett år senare och säga att de vill ha betalt för det. Det här handlar om kunder som redan har betalat för sin medicin, till det pris som de fick då.

Demenssjuka drabbade

Många av de som nu har fått räkningar i efterskott är personer med demenssjukdomar. Det är sjukdomar som påverkar hjärnan. För dem är det svårt att själva upptäcka eller förstå om de har fått fel pris på nåt läkemedel.

Vad kan de som har fått räkningarna göra?

- Konsumentombudsmannen tycker att de som har drabbats av det här, eller deras anhöriga, ska bestrida räkningen. Det innebär att de ska säga åt företaget att de har gjort fel och därför vägra att betala, berättar vår reporter Eva Larsen.

Efter Aftonbladets artikel och konsumentombudsmannens kritik har nu Apoteket och Apodos valt att ta tillbaka sitt krav. Det innebär att de kunder som har råkat ut för missen nu inte längre krävs på pengar för det. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".