Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter inom politik, ekonomi, utrikeshändelser och mycket annat. Programmet är för dig som vill höra...

Hur kan idrotten bli bra för alla?

Publicerat fredag 10 mars kl 19.29
"Idrotten behöver anpassas till elevernas behov" säger Karin Engberg på NSPH
(2:20 min)
Två romerska ringar i en gymnastikhall.
1 av 3
En gymnastiklektion i första klass. Foto: Anders Wiklund/TT
Karin Engberg på Nationell samverkan för psykisk hälsa, NSPH. Foto: NSPH.
2 av 3
Karin Engberg på Nationell samverkan för psykisk hälsa, NSPH. Foto: NSPH.
En bild på några av frågorna i enkäten. Foto: NSPH.
3 av 3
En bild på några av frågorna i enkäten. Foto: NSPH.

Det vill Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa, NSPH, ta reda på. Därför har de gjort en enkät för barn och unga med frågor om hur skolidrotten funkar och känns.

Karin Engberg jobbar på NSPH och hon berättar att många unga mår dåligt på skolidrotten.

– Vi tänker att idrottslektionerna kan vara ett problem egentligen för alla ungdomar oavsett. Det finns många olika hinder. Vi vet att till exempel toaletter och omklädningsrum är väldigt otrygga miljöer för barn som till exempel utsätts för mobbning. Sen vet vi ju också att det kan vara svårt med idrottslektioner för ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Att man kanske har svårt med förståelsen. Man måste kanske förstå regler och göra saker tillsammans i grupp och man måste också använda kroppen och sådär, säger Karin Engberg.

Kan må dåligt istället för att utvecklas

För en del elever kan idrotts-lektionerna i skolan vara ett stort problem som gör att de mår dåligt. För att försöka förändra det här vill NSPH att så många unga som möjligt ska svara på deras frågor:

– Till exempel hur ofta man brukar delta på idrottslektionerna. Om det känns positivt eller negativt. Den viktigaste frågan för oss är om man upplever att man blir stärkt och utvecklas på idrottslektionen. I Barnkonventionen står det att alla barn har rätt till utbildning, men det står också att man har rätt att utvecklas. Det gäller ju särskilt om man har en funktionsnedsättning, att man har rätt till stöd då för att kunna lära sig saker och utvecklas, säger Karin Engberg.

Från sexan till gymnasiet

Alla skolelever som går i sexan och upp till trean på gymnasiet kan svara på frågorna. Sen kommer deras svar att användas till att försöka göra förbättringar:

– Vi kommer att använda svaren till att föra vidare de här tankarna till idrottslärare, rektorer, elevkårer och andra i skolan så att de kan göra idrotten roligare och mer anpassad till elevernas behov och önskemål, berättar Karin Engberg som är projektledare på NSPH.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".