Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord. Vardagar 18.55-19:00 i P4 + 20:55-21:00 i P1.

Bättre raster för barn med funktionsnedsättning

Publicerat torsdag 11 maj kl 15.40
"Utan stöd kan en elev bli väldigt ensam" säger Linda Petersson
(2:38 min)
En blond, lockig kvinna som ler
1 av 2
Linda Petersson Specilapedagogiska Myndigheten Foto: Lina Arvidsson
Elever på skolgården till Sofia skola i Stockholm. Foto: JESSICA GOW / TT
2 av 2
Elever på skolgården till Sofia skola i Stockholm. Foto: JESSICA GOW / TT

När man pratar om att anpassa skolan till barn med funktionsnedsättning så tänker många kanske på själva undervisningen. Men även rasterna måste anpassas.

– Det är viktigt att tänka att stödet ska ge ges under hela skoldagen så därför ska stödet finnas både under rasten och i klassrumssituationer, det säger Linda Petersson på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

En av de funktionsnedsättningar som kan ge problem på rasterna är autism. För den som har det kan ha svårt att förstå hur man ska göra när man umgås med andra.

– Man kanske behöver ha information i form av bilder eller man behöver guidning i vad man kan göra för aktiviteter eller få hjälp i att förstå en lek som kompisarna gör.

Hur kan annars den här eleven drabbas?
– Jag tänker att en elev kan drabbas om man inte kan läsa av sammanhanget och inte förstår reglerna i leken. Det kan ju även bli så att man blir väldigt ensam om man inte kan ta sig in i leken som de andra barnen gör.

Och vad gör det med personen som inte får ha lite kul på rasten?
– Det kan ju göra att man känner att det blir jobbigt sedan i klassrummet eller andra saker man ska göra sedan under skoldagen.

Men för mycket aktivitet är inte heller bra för vissa som har autism, säger Linda Petersson:

– Så därför är det viktigt att hitta en bra balans, för annars är risken att det tar för mycket energi så att man inte orkar med något lärande längre fram på skoldagen.

– Det är viktigt att ta reda på vad den enskilda eleven behöver och ge rätt stöd under hela skoldagen.

Lärare kan få råd om anpassning

Och Specialpedagogiska skolmyndigheten kan ge råd och utbildning till lärare och annan personal. Det säger Linda Petersson:

– De insatserna som vi gör skräddarsys utifrån den skolan så det kan se olika ut beroende på vad skolan har för frågeställning eller behov.

Och kan man göra det här även om man bara har en elev till exempel med autism på sin skola?
– Absolut det spelar ingen roll, säger Linda Petersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".