Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Musikhjälpen

Så arbetade Digitala insatsstyrkan med Musikhjälpen 2015

Publicerat onsdag 13 januari 2016 kl 11.56
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
1 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
2 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
3 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
4 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
5 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
6 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
7 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
8 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
9 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
10 av 12
Infografik helt eller delvis baserad på teknik/data/analys av oss. Grafik: Emmy Jokinen
Applikationen "SocialDesk" vi byggde som samlar flöden över sociala medier
11 av 12
Applikationen "SocialDesk" vi byggde som samlar flöden över sociala medier
Applikationen "BloggDesk" som samlar flöde över bloggar som skrev om Musikhjälpen
12 av 12
Applikationen "BloggDesk" som samlar flöde över bloggar som skrev om Musikhjälpen

Under Musikhjälpenveckan händer det väldigt mycket saker och det är ofta svårt att få en samlad bild av vad som händer och när. Vi ville därför försöka samla låtönskningar, engagemang och aktiviteter som sker på sociala medier på ett strukturerat och överskådligt sätt. Detta för att komma publiken nära och kunna bjuda på ett aktuellt, träffsäkert och interaktivt innehåll.

Musikhjälpen går av stapeln en vecka i december varje år sedan 2008. P3 direktsänder då dygnet runt i 150 timmar från en tillfälligt uppbyggd studio på ett torg i en svensk stad. Syftet är att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undangömd humanitär katastrof.

Temat 2015 var "Ingen ska behöva fly undan klimatet" och Musikhjälpen sändes från Linköping 13-19 december.

Vi i Digitala insatsstyrkan bidrog med att utveckla dessa system och tjänster:

Låtönskningar
En central del i Musikhjälpen är publikens låtönskningar som hjälper till att både samla in pengar och ge uttryck för folks engagemang. Detta görs via sms, swish och kortbetalningar.

För att samla dessa låtönskningar på ett och samma ställe byggde vi ett automatiserat system. Detta system möjliggjorde sedan för både musikläggare och redaktörer att se vad publiken önskade så att de kunde agera utifrån det. Vi passade även på att göra datakörningar på de inkomna låtönskningarna för att söka teman och spåra trender.

Sociala medier
Vi samarbetade med socialamediebevakningsföretaget Lissly för att enkelt kunna fånga upp publikens aktivitet på sociala medier och sammanställa data från olika plattformar, såsom Facebook, Twitter och Instagram. Detta gjorde att vi kunde presentera vad som hände i sociala medier i realtid, men också se tillbaka på publikinteraktionen ur ett journalistiskt perspektiv.

Visualiseringar
Den insamlade datan gav oss många uppslag till visualiseringar. Ett nytt och spännande sätt vi provade tillsammans med konsultbolaget Kairos Future var att analysera vilka ord och texter som förekom i förhållande till varandra. Detta gjorde att vi kunde se trender bland både låtönskningar och annan aktivitet som förekom på sociala medier.

Klimatväxlaren
Insamlingar som Musikhjälpens blir statistiskt sett högar med olika summor hit och dit som behöver struktureras för att bli begripliga. För att skapa en överskådlig bild av vad tex ett bidrag på 50 kronor faktiskt kan göra för klimatet tog vi fram en klimatväxlare. Detta är enkelt beskrivet en kalkylator som omvandlar en summa till ett eller flera faktiska ting där användaren både får höra och läsa mer om hur ett bidrag hjälper.

Engagemangens egna sidor
Varje engagemang som registreras digitalt får en egen webbsida hos oss på Sveriges Radio. Engagemangets sida presenterar information om själva engagemanget tillsammans med ett utsnitt på en karta som visar var det är beläget. Denna sida fungerar som en samlingsplats som också kan spridas vidare till resten av publiken. För att berika denna sida med lite mer livekänsla byggde vi en integration för de engagemang som hade en digital insamlingsbössa registrerad vilket gjorde att vi automatiskt kunde hämta hem och presentera det insamlade beloppet.

Vattendelningsformulär
Ett enkelt sätt för publiken att engagera sig på är att registrera ett engagemang och knyta det till en insamlingsbössa. Tidigare år har det dock som användare varit lätt att göra dessa steg i fel ordning vilket lätt till merarbete för Musikhjälpens redaktörer att efterhandsregistrera uppgifter. I år byggde vi därför ett formulär som ber användaren först registrera sin insamlingsbössa och därefter registrera sitt engagemang.

Styling av liverapporteringsverktyget Scribble
Medan Musikhjälpen pågår används ibland liverapporteringsvektyget Scribble Live vilket möjliggör för en webbredaktör att hålla en interaktiv dialog tillsammans med publiken. Utformningen av denna tjänst på vår sajt har dock lämnat mer att önska då texten varit svår att läsa. Då Scribble Live tillhandahåller möjligheten till styling av deras tjänst genom CSS-teknik kunde vi här ta fram en stilmall som gjorde att innehållet presenterades på ett mer tillfredsställande sätt.

Plus
Det är väldigt kul att jobba live med stora datamängder och känna att det händer saker hela tiden. Vi kan också med ganska enkla medel bidra på många fronter som ligger inom vår expertis vilket är allt från databearbetning, presentation och interaktion.

Minus
Svårigheten att se vad som faktiskt kan bli aktuellt att använda under aktuell upplaga av Musikhjälpen. Det händer alltid nya oförväntade saker man kan vara efterklok och tycka att vi borde agerat snabbare på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".