Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Jerringpriset

Jerringpriset - Hitta din kandidat på 10 sekunder

Publicerat tisdag 26 januari 2016 kl 11.56
Startfrågan i Jerringpspelet
1 av 3
Första frågan i Jerringspelet där användaren genom att svara på tre frågor får en rekommenderad kandidat till Jerringpriset att rösta på
Resultatsida i Jerringspelet
2 av 3
Resultatsida efter genmfört spel där användaren fått en rekommenderad kandidat att rösta på till Jerringpriset
Bild på kandidat ur Jerringprisets kandidatgalleri
3 av 3
Här visas exempel på en kandidat till Jerringpriset med inbäddat ljud som spelas upp

Jerringpriset är ”folkets pris” där det är svenska folket som röstar fram den idrottare eller lag som gjort bäst ifrån sig det gångna året. För att få upp intresset och få igång röstningen tidigare än föregående år togs dels ett spel fram där användaren genom att svara på tre enkla frågor får ett förslag på vilken kandidat denne bör rösta på. Dessutom utformades alla kandidaters presentationer med både inbäddat ljud och grafisk profil för att göra dom mer lättillgängliga och informativa för användarna.

Varje år sedan 1979 delar Radiosporten ut Jerringpriset till den idrottare eller lag som fått flest röster av svenska folket. Priset är uppkallat efter Sven Jerring som blev stilbildande för många radiopratare under en lång radiokarriär.

I år ville Radiosporten och vi se vad vi tillsammans kunde göra för att dels lyfta fram kandidaterna bättre, samt ge användarna en roligare upplevelse av att delta i omröstningen.

Vi började med att ha flera spånmöten kring hur vi kunde få fler att rösta på Radiosportens Jerringpris innan Idrottsgalan. Vi ville locka de som inte är så sportintresserade. Därför föll valet på att göra ett quiz (arbetsnamn) som resulterade i Jerringspelet. Ett snabbt test som bara ska ta tio sekunder att göra, där användaren svarar på tre frågor och sedan får fram vilken kandidat som passar bäst enligt testet.

Genom Jerringspelet är tanken att det ska bli både roligare och enklare att rösta. Det blir roligare genom att man gör själva spelet och man behöver inte ha någon förkunskap om sport. Med ett enkelt knapptryck kan man sprida sin kandidat till sina vänner på sociala medier. Man kan även klicka på telefonnumret till kandidaten för att rösta via telefon, vilket är bra då webbformuläret är mer bökigt.

Det svåra var att sätta ihop spelet. Vi använde en enkel trädstruktur. Men fick tänka till mycket för att hitta tre bra frågor som kunde skilja de åtta kandidaterna åt. Eftersom första frågan är så avgörande för var man hamnar längst ned i trädstrukturen ville vi lägga den viktigaste frågan där. Det blev om man föredrar en skräll eller favorit. När vi testade frågorna på olika personer så visade det sig att 70 procent valde skräll. Då filade vi om frågetexten lite och tänkte extra på bildval till svarsknapparna för att locka folk mer till att svara favorit. Det verkar lyckat nu då Jerringspelet är igång och efter att 5 000 gjort testet är det ungefär 50-50 på att välja skräll eller favorit.

Vid sidan av Jerringspelet har vi även gjort stillbildsvideos på kandidaterna med både grafik och ljudporträtt. Dessa har utformats så de varit vänliga att sprida både sociala medier och på sajten.

Idéerna till både spelet och presentationerna kom på en workshop Digitala insatsstyrkan höll tillsammans med Andreas Lundin (webbredaktör på Radiosporten), Martin Hedberg, (webbredaktör på Radiosporten), Martin Sundelius , (webbredaktör på Radiosporten), Susanne Lindeborg (nyhetsgrafiker på Ekot), Marcus Eriksson (utvecklingsredaktör för sociala medier på Ekot), Victoria Gaunitz (datajournalist på Ekot).

Grafiken togs fram av Martin Thelander på Paris Grafik. Frågorna i spelet utformades av Andreas Lundin och Petra Svensson (nyhetsreporter på Radiosporten), det redaktionella arbetet och arbete med sociala medier gjordes av Andreas Lundin och Martin Hedberg. Utveckling av spelet och presentationerna gjordes av Digitala insatsstyrkan.

Plus

  • Med ett smart konstruerat test kan man få till en kul spelkänsla för användarna som inte tar mer än tio sekunder att genomföra. När detta dessutom paketeras på ett spridningsvänligt sätt är chansen större att fler får upp ögonen för Jerringpriset och genom att spela spelet också får en kandidat rekommenderad att rösta på.
  • Inbäddning av ljud på skräddarsydd grafik ger ett proffsigt och snyggt intryck vilket lockar till både mer lyssning och läsning hos vår publik.

Minus

  • Formulera "rätt" frågor. Vi la mycket fokus på första frågan gjorde att vi kanske inte filade tillräckligt mycket på övriga. Svårt att förutse vilka svarsalternativ som kan bli mer klickade beroende på hur de ser ut och vad för text som står.
  • Olika format på media. Mediaformaten på jerringvideorna har vi fått ändra på då Windows Movie Maker inte sparar i format som passar Twitter och Instagram. Detsamma gällde GIF-bilderna som inte heller funkade med Windows Movie Maker, så de fick göras om till AVI.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".