Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#minspråk

Undervisning i minoritetsspråk: Hur mycket gör kommunerna?

Publicerat måndag 29 februari 2016 kl 11.58
Så här ser kartan från undersökningen om undervisning i minoritetsspråk ut i desktop
1 av 7
Bild på karta från undersökningen om undervisning i minoritetsspråk i desktop
Så här ser kartan från undersökningen om undervisning i minoritetsspråk ut i mobil
2 av 7
Bild på karta från undersökningen om undervisning i minoritetsspråk i mobil
Grafik: Minspråk Undervisning i finska minuter per elev och vecka
3 av 7
Foto: Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio
Grafik: Minspråk Undervisning i romani minuter per elev och vecka
4 av 7
Foto: Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio
Grafik: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
7 av 7
Grafik: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.

I Sverige finns idag fem erkända minoritetsspråk som har fått en särskild status för att skyddas och bevaras. Men vad krävs för att ett språk ska överleva och vilka insatser görs? En viktig del är tillgång till utbildning och undervisning. Sisuradio har därför kartlagt hur mycket undervisning Sveriges kommuner ger i språken idag och hur kommunerna ser på framtiden.

De små språken i världen hotas allt mer när större språk som exempelvis engelska tar över.

I Sverige är språken finska, meänkieli, samiska, romani chib och jiddisch alla erkända minoritetsspråk och skyddas därmed av svenska lagar och EU-regler. Syftet med dessa skydd är att främja och bevara språk som talats under lång tid i vårt land.

Det är dock känt sedan tidigare att det görs för lite från myndigheternas sida, därför har regeringen lovat att förstärka arbetet med de nationella minoritetsspråken med 40 miljoner kronor per år.

För att kartlägga hur det står till med undervisningen i Sveriges kommuner idag så har Sisuradio genom en enkät fått svar från ett stort antal av kommunerna om deras undervisning i de fem minoritetsspråken.

Datan från enkäten har vi sedan kombinerat med annan kommundata från SKL:s databas Kolada, samt med Sisuradios tidigare framtagna data över antal personer med finsk bakgrund i respektive kommun, för att kunna ge ytterligare sammanhang.

Ett bra sätt att visualisera resultaten på tyckte Sisuradio skulle vara en karta. Kartan skulle då visa hur många timmar undervisning i minoritetsspråk grundskoleelever får i respektive kommun. Till kartan byggde vi också till en presentation av fakta i form av korta artiklar som genereras fram när publiken klickar på en kommun.

För att ta fram kartan har vi använt oss av CartoDB och därefter lagt in kartan med hjälp av CartoDB.js. För att presentera resultat för varje kommun har vi sammanställt datan kommunvis i en JSON-fil som med hjälp av JavaScript presenteras inunder kartan. Visualiseringen av undervisningstiden valde vi att framhäva extra tydligt genom ett diagram i formen av en hastighetsmätare. Diagrammet är byggt med hjälp av Highcharts där antalet undervisningsminuter skickas in som en parameter och diagrammet automatiskt ritar ut det.

Till detta har olika redaktioner inom Sveriges Radio bjudits in för att presentera de delar av datan som är mest intressant för deras målgrupp. Radio Romano har exempelvis kunnat visa en karta över utbildningstimmarna för romani chib, medan våra lokala P4-kanaler kunnat visa utbildningstimmarna per kommun i sitt område.

Till detta har vi tagit fram flera illustrativa grafiker. Dels visar vi vilken omfattning på utbildningstiden som är vanligast i en graf.

En annan illustration visar hela grundskolan som en enda hög bokhylla, där varje bok representerar tio timmar undervisning i respektive ämne, för att illustrera minoritetsspråkens omfattning i relation till andra ämnen.

Idén kom från Sisuradios agendagrupp med nyhetschef Päivi Milanovic. Gruppen som jobbat fram enkäten och samlat in datan är agendareportrarna Kaisa Vuonokari i Stockholm, Anna-Lotta Hirvonen Nyström i Malmö, Lotta Hoppu i Göteborg och Teija Martinsson i Haparanda. Inlånade redaktionella resurser i själva sprinten var Irma-Liisa Pyökkimies, digital producent på Sisuradio, och Nils Lindström, agendaredaktör för sverigesradio.se. Grafik och illustrationer togs fram av Susanne Lindeborg, grafiker för sverigesradio.se. Programmeringen av webblösningen gjordes av Digitala insatsstyrkan.

Plus:
Möjligheten att använda en karttjänst som CartoDB och själva kunna göra integrationen av den på vår sajt tillsammans med berikad användarinteraktivitet var väldigt kul att kunna göra. Framtagningen av en ”robotartikel” som genereras utefter användarens input var också kul att göra tillsammans med ett diagram.

Minus:
En direkt delningsbar länk hade varit kul att kunna erbjuda en användare när denne klickat fram en kommun med ett valt språk.

Hög bokhylla med böcker i olika färger för de olika ämnena. Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".