Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyttigheter från Nicar - dag 3

Publicerat söndag 13 mars 2016 kl 12.00
Niklas Emilsson, Leo  Wallentin, Nils Lindström, Mats Nilsson och Yasmine El Rafie. Foto: Sveriges Radio.

Nicar går in på sin tredje dag. Här kommer dagens länkar, tips och spaningar från oss och Nils Lindström, agendaredaktör på Ekot. 

Nils Lindstrom, Ekot:

Känn din publiks förkunskaper. Vid en panel med flera experter på visualiseringar för sociala medier togs skillnaden mellan delningsbar grafik som står för sig själv och sociala delningar som mer fungerar som indragare till en större publicering. I en grafisk bild som ska ge publiken vinkeln direkt i social medier behöver man ta hänsyn till vad målgruppen har för förkunskaper i ämnet. En tydlig rubrik som berättar vad man ska ta med sig, och tydliga element som märker ut det viktiga i grafiken behövs för att publiken ska ta till sig direkt. Men genom att dela upp vad man vill berätta i flera steg kan ge utrymme för det lärande som kan krävas för att förstå hela storyn. Tänk också på när publiken kan ha tid för deep dives. 

Så många alternativ! Efter ytterligare en dag med framförallt hands on-dragningar är det uppenbart att journalister som vill kunna hantera data har många alternativ när det gäller verktyg och tillvägagångssätt. Idag har jag fokuserar på SQL och lite mer jacascript. SQL verkar vara en bra ingång till att på sikt kunna göra mer avancerade saker med data i exempelvis Phyton.

 

Yasmine El Rafie, projektledare, Digitala insatsstyrkan:

Kärt barn har många namn - och tusen titlar: Sen vi startade i höstas har ett återkommande problem varit vad vår hisspitch är när folk ber oss beskriva vad vi gör. Redaktionsnära utveckling - check. Digital Storytelling - check. Och efter Nicar måste jag också lägga till "News apps", eftersom det verkar vara motsvarigheten till vårt svar, "det som inte går att göra i vårt CMS". Som jag var inne på igår så är det skönt att se att fler brottas med liknande problem som vi - som hur länge interaktiv journalistik ska behöva uppdateras på sajten, och vad man ska göra om en annan del av företaget bestämmer sig för att ändra i strukturen på sajten och därmed kraschar publiceringar som man byggt. Roligast är kanske att landa i en fördel med att Digitala insatsstyrkan startades först nu: de som skrivit vårt uppdrag har kunnat lära av mediehus där det här vuxit fram mer organisaniskt, och också kunnat parera för det. Vi har inget underhållsansvar från det att vi publicerar - våra artiklar lever så länge de lever. (Se också Niklas Emilssons text nedan).

Grafiskt småplock. Det är tydligt hur aktörer som Vox och Buzzfeed tagit över områden som tidigare varit förbehållna gammelmedia. Seminariet om att göra infografik "snackable" hade en panel med kreatörer som kan alla regler för infografik i sömnen - och mandat att avkräva en skiss och plan från reportrar som vill att de ska vika arbetstid på att skapa video och grafik åt dem. Och det ÄR inspirerande att höra panelisterna från Vox, som generöst delar med sig av lärdomarna. Sedan kanske inte alla har lyxen med egna grafiker, textanimatörer, formgivare, regissörer, etc etc...

Ljudgrafik! Ordet "visualization" är som havregrynsgröt för många vid det här laget - men vi som jobbar med ljud är inte lika bortskämda med innovation i ljudformatet. Därför var det sjukt kul att ta del av presentationen från Michael Corey på Reveal, som ägnat sig åt "audiolization", typ ljudgrafik, för att beskriva sin granskning av hur jordbävningar blivit allt vanligare i takt med mer frackning. De allra flesta i publiken jobbade med audio, och det var tydligt att fler imponerades av hur man kan använda ljudfrekvenser av midi-filer - eller Ice Ice Baby med Vanilla Ice - för att illustrera hur mycket vanligare det blivit med jordbävningar i samband med frackning eller skillnader i inkomst utmed en tunnelbanelinje. För inspiration, följ den här länken.

 

Niklas Emilsson, webbutvecklare, digitala insatsstyrkan:

Spaning1: Vad är en "nyhetsapp" och när behövs dom? Behovet av en nyhetsapp uppstår när det cms som används inte har stöd för det som man önskar göra. Men hur länge ska en nyhetsapp leva och förvaltas? Ska innehållet gå att uppdatera, och ska det i så fall ske per automatik eller manuellt? Om det sker manuellt måste det i så fall vara möjligt att ett flertal personer kan göra det så man undviker personberoende. Man kan också på förhand bestämma en lämplig livslängd för en nyhetsapp och planera en statisk representation som kan fortsätta finnas tillgänglig på ett sätt eller annat. Vid uppdatering får man gärna delge det, tex. Genom en "Uppdaterad yyyy-MM-dd"-text, kanske även posta det i sociala medier.

Spaning2: En crowdsourcing får gärna göras både engagerande och enkel så att så många användare som möjligt väljer att delta så underlaget blir så starkt som möjligt och att användarna som deltagit och övrig publik får ta del av så bra resultat som möjligt. Intressanta ämnen att göra det på kan vara där stor osäkerhet vad som är praxis är, tex vad konsumenter får ut i form av produkters kvalitet kontra det pris produkterna kostar.

Spaning3: Audioalisera! Det finns massor av saker och sätt som vi som public service bolag med fokus på ljudet borde utforska,och utnyttja mer vad det gäller att ger vår publik uppfattningar om hur saker och ting förhåller sig till varandra.

 

Mats Nilsson, webbutvecklare, digitala insatsstyrkan:

Spaning 1: Hands-on kan verkligen vara allt mellan total katastrof och jättebra. Och hoppet är det sista som lämnar människokroppen. Efter en "mindre lyckad" session väljer jag att hoppa på nästa session inom samma ämne. Kunde gått dåligt, men blev riktigt intressant. 

Spaning 2: Att vara den där, som ser att data inte håller för det man tänkt sig göra, behöver inte betyda att man inte kan göra något med datat. Det kanske inte finns statistik, men det kan exempelvis finnas statistik som saknas, och storyn kan vara något så enkelt som att svara på frågan "Varför saknas det data?". "Right is the new cool" lät inte så bra på pappret, men var väldigt nyttigt. 

Länkar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".