Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
På studiebesök

– Hello NPR Visuals!

Publicerat måndag 7 augusti kl 15.03

Hur jobbar en slags amerikansk version av oss själva i USA?
Vi träffade de digitala specialisterna hos NPR Visuals.

Vi nickar igenkännande när vi ser teamets whiteboard-tavla med post-it-lappar i glada färger; Upcoming, In progress, Done! och Blocked.
På vår egen scrum-tavla hemma i radiohuset står det i princip samma saker (och på samma språk!) - Inbox, Tasks, Doing, Waiting och Done.

Här kan du ta del av NPR Visuals samlade arbete!

NPR Visuals är ett team journalister och digitala specialister som är placerade i nyhetsrummet hos det amerikanska public service-radiobolaget NPR i Washington.

När vi besöker dem i mars tidigare i år består de av ett tjugotal personer med titlar som; supervising photo editor + art director, News apps developer, photojournalist, video squad leader, Director of Visual Journalism, Senior interaction designer och Graphics editor.

Här kan du följa team-medlemmarna på Twitter!

Vi noterar alltså att deras arbetsmetoder är snarlika våra, men att de är betydligt flera och med mer spridda kompetenser.
Deras utvecklare berättar att de tar fram grafik i kodformat som CSS, D3 och SVG. Men de har även vid flera tillfällen byggt verktyg för det egna teamet, så att teamet ska kunna jobba mer effektivt.

De tar sig an uppdrag från redaktionerna, men har även resurserna att pitcha egna idéer för teamet att jobba med. En av utvecklarna kläckte bland annat nyligen idén att skapa ett digitalt nyhetsbrev som dagligen sammanställer vad administrationen i Vita huset faktiskt gör. 

Deras produktion har, precis som vi, ett tydligt fokus på mobilanvändaren och mobilutsnittet, vilket deras datorskärmar förhandsvisar fortlöpande.
De har även som namnet på teamet antyder en bred kompetens inom grafik, video, illustration och foto - som du kan se exempel på här: A SILENT EPIDEMIC.  
De berättar även att de nyligen testat att skapa en vr-publicering med 360-foton. 

Vi passade slutligen på att fråga specifikt efter ljudet-i-fokus-publiceringar varpå de tipsade om en artikel som bland annat använder miljöljud, inspelade på plats, på ett väldigt intressant sätt.
Här kan du själv titta och lyssna närmare på den publiceringen:

Med ljudet i fokus - LIFE AFTER DEATH

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".