Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Jud Süß – film utan samvete

Publicerat fredag 12 mars 2010 kl 09.32

Oskar Roehlers film Jud Süß – Film ohne Gewissen bygger på en biografi om den skådespelaren Ferdinand Marian som spelade titelrollen i filmen, härtill tvingad av propagandaministern Goebbels.

Tobias Moretti gör i filmen Ferdinand Marian till en judisk finansrådgivare, som med sitt beteende ställer till det både för tyska staten Wurttenberg och för sig själv.

En medlöpare, Marian, förvandlas i falsk historieskrivning till ett offer i den här filmen. Moritz Bleibtreu gör här en ung och rätt stilig propagandaminister Goebbels till satir, en clownfigur med två uttryck, gapskratt eller vrålande hysterisk hatpropaganda.

Goebbels, som historiska forskare anser vara en av de främsta propagandisterna i 3:e riket, blir i Roehlers film snudd på – ofarlig. 

Roehlers film skiljer sig betydligt från till exempel den västtyska dokumentären om tredje rikets propagandafilmer och journalfilmer under andra världskriget, ”Schuss – Gegenschuss”, ”Skott – motskott”, en lek med ord och begrepp. Här berättar sex filmfotografer som tvingats arbeta med propagandaministern vad Goebbels ville ha: ”choklad-sidan” av kriget.

Det värsta som den tyska biopubliken fick se, då under andra världskriget, var hurtiga tyska soldater med benproteser i glad marsch genom naturskönt landskap, ljusår från det verkliga kriget. ”Schuss – Gegenschuss” visar en smart krigspropagandist, ingen sexfixerad skrikhals, som i tyska spelfilmer man sett på senare år.

Varför gör man – om igen – film om 3:e riket med historieförfalskning eller förenkling, och varför just NU?

Kan det ligga någonting i det som Marten Stein skriver i Tagesspiegel att han har känslan av att propagandaministern Goebbels håller på att bli den nya King Lear-drömmen för varje tysk skådespelare, att göra karriär med, på film?

Skillnaden för mig är dock att Shakespeare skrev sitt fiktiva drama om makt. Medan propagandaministern som skapade begreppet det ”totala kriget” är en verklig historisk person. Han är en av de ansvariga för en av de största katastroferna hittills för mänskligheten. Om han blir till satir – vad säger det om vår tid?

Ingela Brovik

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".