Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Calcutta 2010

Publicerat fredag 12 mars 2010 kl 09.59

Hon är välklädd och rätt fet, kvinnan som sitter i rickshawn, den dras av en mager o tandlös man. Jag ser hur mannens skjorta blir allt blötare, han svettas i värmen när han tvingas stanna länge i den täta trafiken och balansera sin tunga last. Han är barfota. Framför honom en blänkande ny Mercedes. På trottoaren bredvid ligger en utblottad man och sover.

Calcutta, med sin skriande fattigdom och enorma inkomstskillnader, det är en stad som kan göra vem som helst till socialist. Men staden styrs sedan flera decennier tillbaka av ett parti som säger sig vilja ha det klasslösa samhället.  Och kommunisterna här har kört staden i botten, en lång och stabil stagnation, som en indisk dagstidning uttrycker det.

Kommunistpartiet vägrade länge öppna staden för utländskt kapital, och det är först nu som Calcutta upplever en del av den ekonomiska boom som andra delar av Indien har gjort, och som fått den indiska medelklassen att expandera. Nu byggs det i takt med att medelklassens inkomster blir större. Shoppingmalls och kontorskomplex, nya höghus, företagsbyggnader, varuhus ...

Men vilka möjligheter har rickshawdragaren att göra en klassresa, finns det något liknande den amerikanska drömmen i Indien? Kan en fattig pojke från slummen vinna ära o rikedom genom tur och skicklighet, som i storfilmen Slumdog Millionaire? Eller är det som i Aravind Adigas uppmärksammade roman The White Tiger, Den vita tigern, att det krävs våld, till och med mord för att kunna klättra på den indiska samhällsstegen?

”Det är nedärvt i tusentals år, detta att acceptera sin plats i samhället, är du en sopare ska dina barn vara sopare”, säger min vän Ramaswamy. Han är affärsman men driver också ett projekt för att förbättra för invånarna i Calcuttas slumområde Howrah. ”I hate this city”, jag hatar den här staden, var det första han sa till mig när vi möttes. Vi talar om hur det kan komma sig att det i Calcutta, med så stora och så påtagliga ekonomiska ojämlikheter, där människor bor, ja lever hela sina liv på trottoaren utanför chica juvelboutiquer, att det här är så extremt låg kriminalitet. Jag har aldrig känt mig så säker och trygg som i 18-miljonerstaden Calcutta. Det är en anomali, an abnorm samhällskultur, säger Ramaswamy. Detta att acceptera en given plats i samhället.

Det senaste decenniet har Indiens ekonomi vuxit med runt 7 procent om året, och fattigdomen har minskat. Men 40 procent av världens fattiga bor fortfarande i Indien. Kan ett land där en tredjedel av befolkningen är analfabeter vara en it-supermakt? Kan ett land där 78 miljoner människor inte har tillgång till elektricitet vara en ekonomisk supermakt? Kan någon som lever på små öar av välstånd i ett hav av fattigdom känna sig säker? Frågorna ställs av Anupam Mukerji, bloggare på sajten Fastcompany.com. Anupam Mukerji ger uttryck för en rädsla hos den välmående medelklassen, kommer den nya indiska ekonomin slita sönder det indiska samhället? Vad händer om de fattiga som inte fått njuta frukterna av välståndet, reagerar med våld?

Det är ganska uppenbart, skriver Anupam Mukerji, att Indiens ekonomiska tillväxt inte sipprat ned till samhällets bottenskikt. Majoriteten av befolkningen har fått titta på när byggnaderna blir högre och vägarna bredare. Det är, menar han, bara en tidsfråga innan arbetarna byter ut sina spadar mot knivar.

Tillbaks till rickshawdragaren, som förmodligen, som så många rickshawdragare, även sover med sin familj under fordonet. Kanske äger han en presenning. Flera försök har gjorts att förbjuda handdragna rickshaws, nu är de bara tillåtna i centrala Calcutta, men rickshawförarna har ett starkt fackförbund, de vägrar gå med på att deras arbete, hur människoovärdigt det än kan vara, förbjuds. För då ställs de inför hunger eller tiggeri. För dem finns, som det ser ut nu, inga reella alternativ. Den amerikanska drömmen är långt borta för många i Indien.

Pernilla Ståhl

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".