Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.
OBS Sommar: Torsdag 19 augusti

Han skriver alltid till musik

Publicerat torsdag 19 augusti 2010 kl 07.00
"Vi drack te, Gao demonstrerade sin väldiga kinesiska skrivmaskin, talade om sina långa resor i Kina och, gärna, också om sitt målande som han varvade med att skriva." Foto: Lena Brundenius/SR

Under Obs sändningsuppehåll från 26 juni till 22 augusti repriserar vi varje vardag ett av våra program, favoriter från vårsäsongen eller audioteket, här på vår hemsida. I dag bjuder vi på en repris från den 14 mars 1996.

Gao Xingjian skriver alltid till musik. Han väljer ut ett stycke han tycker passar till stämningen i det han håller på att skriva, ofta är det Bach, Mahler eller Messiaen, ibland någon av de shamaner och bönepräster som han själv gjorde när han åkte runt på den kinesiska landsbygden i början av 1980-talet. Han går in i musiken, sedan dikterar han till sin freestyle för att därefter skriva ner det på papper och slutligen på sin kinesiska dator.

Ett besked om att han skulle ha lungcancer fick honom att fundera över livets mening och ge sig ut på en resa. Diagnosen visade sig vara felaktig, men resan varade i över ett år och blev till en roman. När den lanserades i Frankrike under titeln La Montagne de l'âme väkte den stor uppmärksamhet. Han kom dit som politisk flykting 1988 har sedan dess blivit en erkänd poet, dramatiker och konstnär. Vid intervjutillfället ska romanen snart översättas till engelska, tyska, grekiska och flera andra språk. Det märkvärdiga är att denna bok först av allt kom ut på svenska. I Sverige kom den ut redan 1992, under titeln Andarnas berg, innan den trycktes på kinesiska.

Andarnas berg är en riktig "roadmovie" i romanform. Gao ger sig i väg till de avlägsnaste delar av Kina och bekantar sig med olika främmande kulturer. Han beskriver de mest egenartade landskap och människor, han kommer i kontakt med taoistiska munkar och shamaner, spåmän och sångare, med arkeologer och trädkramare. Hur var det då möjligt att bara dra i väg som en beatnik i det starkt kontrollerade Kina i början av 1980-talet? Lena Brundenius träffade Gao Xingjian i Paris.

Fler guldkorn från Obs audiotek hittar du här:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".