Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Brev från en demokrati med tonade rutor

Publicerat tisdag 15 juni 2010 kl 14.10

På väg till biografen i Bukarest passerar jag en elegant villa. Dyra bilar med tonade rutor står parkerade på trottoaren utanför och på husfasaden sitter en skylt med de sirligt graverade orden ″Champagne- och kaviarbar″.

Jag försöker få en skymt av vad som döljer sig innanför den höga grinden och murgrönan – men ingen syns till och barens mörka fönster är ogenomträngliga för alla blickar. Vem är det som sitter därinne, och hur har de egentligen tagit sig dit?

Frågan följer mig ända in i biosalongens mörker. Här visas den mest uppmärksammade dokumentärfilmen just nu i Rumänien – Kapitalism – reţeta noastră secretă (Kapitalism – vårt hemliga recept). Den tecknar ett porträtt av de senaste tjugo årens rumänska omvandling till marknadsekonomi, genom att låta några av landets allra rikaste och mest kända företagsledare komma till tals. De är alla kontroversiella figurer, i de flesta fall förknippade med anklagelser om korruption och ekonomisk brottslighet. Men när regissören Alexandru Solomon söker upp dessa mäktiga män sker det inte i Michael Moores konfrontativa anda. Istället låter han sina intervjuobjekt i lugn och ro få redogöra för hur de ser på sina framgångssagor efter kommunismens fall. Resultatet är minst sagt oroande – inte bara på grund av de tvivelaktiga band mellan näringslivet och den politiska makten som här visas upp, utan också på grund av den öppna arrogans som flera av dessa nyckelpersoner utstrålar.

Till dem hör Rumäniens rikaste man, Dinu Patriciu, som varit politiskt aktiv men samtidigt dragits med ständiga anklagelser om pengatvätt och andra oegentligheter som går ända tillbaka till övergångstiden mellan diktatur och demokrati. Och den provokative Gigi Becali, som äger en av landets största fotbollsklubbar, och som sedan ett år tillbaka också sitter i Europaparlamentet. I sitt hemland är han känd för sina hätska uttalanden mot de inhemska minoriteterna.

Det brukar sägas att trots den spektakulära decemberrevolutionen 1989, så lyckades de gamla maktstrukturerna överleva i nya former i Rumänien, i högre grad än i de flesta andra östeuropeiska länder. Några av de affärsmän som framträder i filmen arbetade också för den hemliga polisen Securitate under kommunismen.

Hur finner sig då medborgarna i en sådan demokrati med tonade fönster? Den rike mediemogulen och teveprofilen Dan Diaconescus förklaring är cyniskt tillspetsad men samtidigt obehagligt skarp. Alla som gick ut och protesterade under revolutionen för tjugo år sedan har gett sig av, säger han. Fyra miljoner rumäner har lämnat landet de senaste åren, och bland dem finns många kritiska medborgare som tröttnat på hur demokratin utvecklats. Andra, menar Diaconescu, har inte ens råd att betala bussbiljetten till en plats där de skulle kunna protestera. Själv har han en daglig talkshow i den egna tevekanalen OTV, vars specialitet är att blanda sex, brottsnyheter och politiska skandaler. Och televisionens betydelse här i landet är så stor, att om Ceausescu själv hade haft en sådan här talkshow – då hade den kommunistiska regimen aldrig fallit, säger Dan Diaconescu. På väg hem från biografen passerar jag ännu en gång den exklusiva champagnebaren och den höga grinden medan slutorden i Solomons film ekar i mitt huvud: ”Vem ska betala notan?”

Henrik Nilsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".