Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

De skeppsbrutna från Galna hoppet

Publicerat måndag 21 juni 2010 kl 07.00

Succén har i år varit total för den internationella fria teatergruppen Théâtre du Soleil i Paris. Fullsatta föreställningar och stående ovationer från en entusiastisk publik. Gruppens senaste projekt heter Les Naufragés du Fol Espoir, De skeppsbrutna från fartyget Det galna hoppet, och handlar om en grupp idealister, som spelar in en film under första världskriget. Det är en episk komedi, fyra timmar lång, tumultartad och intensiv. Trettio skådespelare har kollektivt skapat detta stycke totalteater tillsammans med regissören Ariane Mnouchkine, dramatikern Hélène Cixous och husmusikern Jean-Jacques Lemêtre.

I grunden handlar uppsättningen om hur Théâtre du Soleil själv slåss för sina ideal om teatern som en fri, demokratisk, jämlik mötesplats. I över 40 år har gruppen kring den karismatiska Ariane Mnouchkine stått för en folklig public service-teater i tjänst för det offentliga samtalet. Deras djärva utforskningar av scenkonsten har alltid gått hand i hand med ett humanistiskt och politiskt engagemang, och det är just vad filmen i föreställningen också handlar om.

I filmen avgår ett fartyg till Sydamerika med en grupp europeiska lycksökare. Utanför Patagonien blir det ett häftigt oväder, båten förliser och de skeppsbrutna försöker på en ö upprätta en socialistisk, klasslös stat. Det visar sig bli en ouppnåelig utopi. Parallellt med filminspelningen utbryter första världskriget i Europa och den franske socialistledaren Jean Jaurès mördas. Dessa olika tidsplan och berättelser framförs i ett organiskt, kollektivt scenspråk av hela ensemblen. Alla skådespelare är rollfigurer som i varje scen hjälps åt för att skapa filmdekor, ljus, ljudeffekter, stormar, snö och eldsvådor. Var och en har sin givna betydelse och plats i helheten. På så sätt illustrerar Soleils ensemble med själva sin produktion att de kollektivistiska idealen faktiskt går att förverkliga.

Den brittiske teaterforskaren Brian Singleton framhåller i en nyutkommen bok om samtida europeiska teaterregissörer att det unika med Ariane Mnouchkine och Théâtre du Soleil är hur konsekvent den politiska aktivismen integreras i själva teaterarbetet. Uppsättningarna tar upp ämnen som hyllar solidaritet och ett socialt engagemang med en större omvärld. Gruppen är organiserad så att alla delar på alla uppgifter och får lika lön. Själva teaterhändelsen börjar redan i foajén, som för varje uppsättning målas och inreds som en förlängning av teaterrummets scenografi. Alla jobbar med bar, restaurang och publikassistans. Sminklogerna är öppna för publiken, teatern framställs alltså inte som en oåtkomlig konst utan som ett hantverk i en öppen, medborgerlig kommunikation. Det är generositeten i detta samspel och trofastheten mot de ursprungliga folkteateridealen som blir så engagerande för oss i publiken. Teater som så kompromisslöst hävdar konstens bärande roll i samhället har blivit något av en raritet.

Theresa Benér

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".