Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Per J Andersson: Hemingways betydelse för turistnäringen

Publicerat onsdag 20 april 2011 kl 11.23

En av det engelska språkets stora 1900-talsförfattare var ju Ernest Hemingway – som inte bara blivit beryktad för det han skrev, utan också för den väl spridda bilden av honom som ruffig äventyrare – en bild som exploaterats flitigt under de 50 år som gått sedan Ernest Hemingway tog sitt eget liv. Med anledning av detta något makabra jubileum, arrangeras nu en utställning på en av alla de platser som gör anspråk på att ha varit författarens favorittillhåll: Venedig. Per J Andersson - redaktör på Vagabond, frilansjournalist och medlem i OBS redaktionsråd, har varit där.

Ernest Hemingway är en guldgruva för turistindustrin. Hans hjältestatus utnyttjas maximaltav hotellen, barerna och krogarna han besökte i Florida och på Kuba, liksom i Paris, Spanien och Italien. Och det funkar: Hemingway säljer fortfarande. Förmodligen för att få andra författare går hem i så många läger.

Pacifister älskar honom för antikrigsromanen Farväl till vapnen, vänsterfolk för hans texter från spanska inbördeskriget, amerikaner för hans patriotism, litteraturintresserade för hans litterära kvalitéer och äventyrare och machomän för hans intresse för jakt, fiske, krig och död.

Venedig var en av författarens favorittillhåll i slutet av fyrtiotalet. Här missar ingen amerikanskturist, och heller inte jag, att besöka Hemingways favoritvattenhål, Harrys Bar, och dricka en svindyr Bellinidrink, eller att ta en lika svindyr kopp kaffe på Gritti Palace, det pråligt lyxiga hotellet vid Canal Grande där han brukade bo.

De svart-vita fotografier som visas på utställningen om Hemingways italienska äventyr på Palazzo Loredan i Venedig påminner mig om att hans liv blev allt trasigare med åren. Visst, jag tycker till en början också att det ser bohemromantiskt ut när han skålar i Amaronevinetsom dagligen levererades till skrivarlyan från Harrys Bar och när han frejdigt blandar till lokala aperitifen spritz – och när man ser hans reseskrivmaskinbredvid en välfylld vinkaraff.

Av texterna i utställningskatalogen märker man att de italienska litteraturvetarna inte lyckats dölja sin stolthet över Hemingways uttalande om att ”Venedigborna visste hur man levde livet”. De mörkar inte heller sin förtjusning över att den världsberömda författaren älskade det lokala Valpolicellavinet. Men när man tänker på Hemingways tilltagande alkoholism känns kombinationen skrivmaskin och rödvin inte längre lika romantisk. Och jag skymtar hans trasiga själ när jag läser om den då 50-åriga författaren med den styva mustaschen och hans eskapader med sin 19-åriga älskarinna– en relation som han försökte hemlighålla för sin fjärde hustru, Mary Welch, som han då bara varit gift med i två år.

Till slut blev även de här erfarenheterna litteratur. Åren i Venedig resulterade ju i romanen Över floden in bland träden som handlar om en krigsärrad överste med ung älskarinna som precis som Hemingway ägnar sig åt andjakt i Venediglagunen.

Hemingway levde sina böcker. Soldaten i Farväl till vapnen byggde på hans egen erfarenhet som ambulansförare för Röda korset under första världskriget, liksom den bittra, krigströtta översten var resultatet av Venedigtiden.

På de svart-vita bilderna ser jag Hemingway i kostym sitta i en eka med jaktgevär, hoppa ur en gondol, granska fångsten på Rialtos fiskmarknad, sitta vid ett bord med vit duk och äta vindruvor. Och på Harrys Bar hör jag amerikanerna skåla för sin författare som, precis som Venedigborna, visste hur man levde i nuet – och bekymrade sig mindre för morgondagens sorger. Att det i år är 50 år sedan han sköt sig med sitt gevär pratar vi inte om ikväll.

Per J Andersson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".