Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

En del av Ann Steiners radioessä

Publicerat onsdag 25 april 2012 kl 12.29

Vi ska lämna stadsrummet – men stanna i litteraturen och kändisskapet. Kanske är det idag just i barnlitteratur som spänningen är som störst mellan längtan efter att skriva riktigt bra böcker, och att skapa en sensation. När jag var barn var ”Det blåser på månen” av Erich Linklater en av de klassiker bibliotekarien på mitt lokala bibliotek rekommenderade. Idag är de mest framgångsrika barn- och ungdomsböcker inte längre enstaka böcker utan hela serier. Harry Potter, Twilight, Hunger Games – alla erbjuder de hela världar som man om och om igen kan stiga in i på olika sätt genom att läsa, eller gå på bio eller bygga lego. Gör det att litteraturen för barn blir bättre eller sämre? I höstas, sände vi en radioessä i OBS där litteraturvetaren Ann Steiner klev fram som Twilight-älskare – och reflekterade över det här.

-----------------------------------------------------------------------------

Samtidigt som Twilight är en personlig, och för mig och många andra en stark, upplevelse har romanerna anklagats för att ingå i en hårdkommersialiserad bästsäljarfixerad kultur.

Det är i spänningsfältet mellan det kommersiella och den genuina upplevelsen som Twilight befinner sig och man kan vinkla perspektivet på fenomenet på helt olika sätt beroende på om man vill framställa läsarna som lättlurade offer eller om man anser att all populärkultur alltid utgör ett motstånd mot rådande hegemonier. Även om denna polarisering inte är den mest fruktbara är det påtagligt att gränsen mellan dem som avfärdar Twilight som ointressant och de som gillar romanerna och filmerna är osedvanligt tydlig. Den skarpa åtskillnaden är nästan helt och hållet könsbunden. Kvinnor utgör läsarna, bloggarna, fan fiction skribenterna, journalisterna och forskarna. Få män är intresserade, vilket sannolikt också bidrar till romanernas och filmernas låga status.

Den generella kritiken av Twilight har smält samman med tanken att unga kvinnliga läsare är särskilt sårbara och påverkbara. På grund av sin ålder och sitt kön, verkar en del mena, har de ingen förmåga att värja sig mot populärkultur. I Sydsvenska Dagbladet benämndes fansen förra året som ”skrikande brudar” och både i Sverige och i USA finns gott om artiklar som på olika sätt understryker att flickorna är galna, utan kontroll, påverkbara och hysteriska. Detta är motsatsen till modernism – det är kvinnligt och det är masskultur – därför är det särskilt moraliskt förkastligt och estetiskt förfärligt.

Vad är det som brukar framföras som så hemskt? Jo, att språket är torftigt, berättelsen förutsägbar och klichéfylld, att relationen mellan huvudpersonerna Bella och Edvard inte är sund och att Meyers personliga religiösa övertygelser kan läsas mellan raderna. En del av detta kan man belägga men ofta verkar recensenterna ha varit dåliga läsare och missuppfattat händelser och nyanser. Jag menar att värdet av Twilight dels ligger i den personliga läsupplevelsen, dels i att den på ett intressant sätt speglar vår samtidskultur. Twilight handlar om kulturella praktiker, religion, sex, död och livet efter detta, relationer och kärlek, kroppslighet, skönhet och åldrande. Allt det som människor är besatta av, rädda för och vill förstå.

Twilight delar med andra populärkulturella fenomen som Sagan om ringen eller Harry Potter en till synes aldrig sinande ström spin-offs, reklammaterial, fankultur, webbplatser, parodier och fan fiction. Det är en värld där det kommersiellt skapade konvergerar med fansens och läsarnas egna hemsidor och texter. Twilight är en strålande affärsverksamhet, ett franchise-koncept som visar hur de moderna internationella mediekonglomeraten arbetar. Litteratur har blivit ett upphovsrättsskyddat innehåll som kan förpackas i bok, film, musik, datorspel osv. Samtidigt har fenomenet Twilight i lika hög grad skapats av läsarna, publiken och åskådarna. De har bloggat, byggt upp avancerade webbplatser, skrivit fan fiction och gjort YouTube-klipp i oändliga timmar. Konsumenterna är de drivande och skapande. Twilight är ett närmast perfekt exempel på hur konsten passar in i vad medieforskaren Henry Jenkins kallar konvergenskultur. En kultur där gräsrötter och mediekonglomerat korsar varandras spår och där makten mellan medieskapare och mediekonsumenter konstant omförhandlas och omstruktureras.

En viktig aktör i detta har varit Twilights författare, Stephenie Meyer. Hon representerar den nya sortens kändisförfattare – en position hon har starkt bidragit till själv genom att skriva på internetforum, sitta i tv-soffor som Oprah Winfreys och genom att upprepat framhäva sina egna erfarenheter. I mytologin kring Twilight brukar bland annat framhållas att Stephenie Meyer var en helt oväntad succé, men det var knappast en fråga om någon överraskning. Berättelsen om Meyer följer Askeunge-mönstret av att vem som helst kan bli en stjärna. Precis som Rowling, författaren till Harry Potter, gick Meyer från ingenting till att vara en uppburen kändis. Från fattigdom till rikedom och i Meyers fall påstås det ha varit utan hårt arbete. Hon skriver själv på sin webbplats att Twilight kom till henne i en dröm och skrivandet blir därmed inte arbete, inte svett och inte möda utan bara ren inspiration. I verkligheten ligger såklart hårt arbete bakom inte bara skrivprocessen utan även bakom marknadsföringen. Meyer var osedvanligt aktiv på internet genom deltagande i forum, på egen webbplats, på fansens sajter och Twilight har därför kommit att anses vara den första bästsäljaren skapad genom sociala medier.

Ann Steiner

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".