Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Bröderna Essop utmanar avbildningstabut inifrån

Publicerat måndag 9 februari 2015 kl 13.00
"De gör fotograferandet till en privatsak mellan dem själva och Gud"
(5:56 min)
Hasan & Husain Essops "Freedom Fighters" (2014)
Hasan & Husain Essops "Freedom Fighters" (2014)

Frågan om avbildning och konstnärlig gestaltning inom islam har åter blivit aktuell efter terrordåden i Paris.

Det finns inget entydigt förbud, men i många muslimska kulturer är skepsisen kring fotografi och avbildning av levande ting stor.

Det är dock inte bara västerländska karikatyrtecknare som utmanar de här normerna. Det finns förstås även muslimer som bearbetar tabut från insidan - till exempel fotokonstnärerna Hasan och Husain Essop från Sydafrika, som förra året fick sydafrikanska Standard Banks pris för unga konstnärer.

Tor Billgren har följt dem sedan debuten 2006, och såg prisutställningen på Sydafrikas nationalgalleri i Kapstaden.

Ett väldesignat utegym i den joggar- och småhundstäta stadsdelen Sea Point i Kapstaden. Tio unga välbyggda män tränar. De gör situps, klättrar, drar sig uppför en stång. Någon har fotsid, vit dräkt, andra bär Che Guevara-baskrar eller palestinasjalar. På en skylt står texten: "Jihadträning"

Bilden är från förra året och mycket typisk för Hasan och Husain Essop. På det här sättet leker de med den mediala bilden av den muslimske unge mannen som något hotfullt. Genom att använda kläder och attribut som mainstreammedia har laddat med våld och terror, till exempel palestinasjalar och huvtröjor, snärjer de in betraktarna i sina egna fördomar. Men när man väl kommer under den här skenbart våldsamma ytan, finns där ofta ett positivt eller vackert budskap.

Det som vid första anblick tycks vara ett baseballträ, är i själva verket en stor slev för matlagning för hemlösa. Det som ser ut att vara våldsam stenkastning, är en vänskaplig basketmatch.

Hasan och Husain Essop är födda 1985. Deras förfäder kom till landet från Indien och deras far växte upp i District Six i Kapstaden, en rasblandad stadsdel som jämnades med marken på 60-talet för att byggas upp som exklusivt vit. Men planerna rann ut i sanden, och den stora tomten har strängt taget legat öde sedan dess. I verket "Uppståndelse" från förra året står de i skinande mantlar på det vildvuxna området, som för att åkalla det förflutnas andar. Men också för att påminna om apartheidregimens grymhet mot dem som en gång bodde här.

Efter skolan kom de in på konsthögskolan Michaelis i Kapstaden, men började inte arbeta ihop förrän efter examen 2006. Då hittade de den samarbetsform som gett dem flera stora konstpriser, tagit dem till internationella institutioner som gästlärare, och konstmässor och stora gallerier i Kapstaden och Johannesburg.

Fotografi och avbildning av levande föremål är kontroversiella saker i det muslimska sammanhang bröderna Essop kommer från. Enligt vissa muslimska konventioner, ställer sig den som avbildar något levande, på samma nivå som Gud, och gör sig därmed skyldig till hädelse.

När jag träffade bröderna för några år sedan berättade de om sin barndom, och hur deras stränga mor varnade dem för all form av avbildning - till och med av seriefigurer. Men de kunde inte låta bli, utan tecknade Katten Gustav och X-Men i smyg.

I sitt konstnärskap har de alltså också valt att utmana tabut kring avbildning. Men de gör det på sitt eget sätt. Granskar man deras fotografier, upptäcker man snart att alla människor ser ungefär likadana ut. Det är alltså Hasan och Husain Essop själva, inkopierade i olika kläder och roller. De använder sig aldrig av andra människor i sina bilder, de vill inte kapitalisera på någon annans kropp, som de formulerade det när jag intervjuade dem. Därmed utsätter de ingen annan för den moraliska och religiösa risk, som är förknippad med avbildning och fotografi inom många muslimska kulturer.

De gör fotograferandet till en privatsak mellan dem själva och Gud.

Utställningen på nationalgalleriet Kapstaden är en retrospektiv över deras snart tioåriga konstnärsgärning, med tyngd på senare verk. Förutom att vända och vrida på mediebilden av unga muslimer, skildrar de sin egen andliga kamp och strävan efter renhet. De kritiserar det främlingsfientliga våld som många, särskilt somaliska affärsinnehavare, drabbats av i kåkstäderna. De har blivit attackerade och bortkörda av fattiga sydafrikaner som tycker att somalierna tar deras jobb. Men här finns också en udd riktad mot religiösa auktoriteter. I en serie vidvinklade bilder från 2011 uppmärksammar de den saudiska regimens förstörelse av heliga platser. Det handlar om vallfartsorter som är viktiga för många muslimer, men som enligt saudiernas strikta tolkning uppmuntrar till avguderi, och därför måste förstöras.

I utställningens centrum står två helt nya installationer.

I den ena står två ansiktslösa män mot varandra. Deras dräkter är inte vita, utan kamouflagemönstrade.

Den andra består av ett skåp fullt av knivar. Två stora och tio mindre. Associationerna går på ett obehagligt sätt till militant islamism och Islamska Statens massmördande i Irak och Syrien.

Återigen vill bröderna Essop fånga in betraktaren genom att utnyttja en mediebild, och tillfredsställa en fördom - för att sedan med hjälp av de andra bilderna ställa frågan: "Är din fördom rimlig?"

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".