Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Ett muslimskt mode – för unga "hijabistas"

Publicerat måndag 21 december 2015 kl 07.59
"Synen på den muslimska kvinnan håller på att förändras"
(5:53 min)
Muslim Fashion.
Den muslimska modekulturen får större spridning, tack vare internetkulturen. Foto: TT

Annina Rabe har läst "Muslim Fashion" – en bok som skildrar unga köpstarka muslimer med gemensamt intresse för sedesam klädsel.

Hon ser oerhört elegant ut där hon står, lite lojt lutad mot en dörrpost. Hon har en vit tröja, vida svarta byxor och en blekrosa kappa. Solglasögon och handväska. Runt huvudet har hon en scarf, lagom avspänt svept. Det skulle kunna vara vilken accessoar som helst, men det är det inte. Den här scarfen är en del av en religiös klädsel, en muslimsk så kallad hijab.

Kvinnan heter Mariah Hidrissi, och hon är klädkedjan H&Ms första hijabklädda modell. Hon figurerar i ungefär två sekunder i en reklamfilm för återvinning av kläder. Hon gör det tillsammans med ett antal andra människor som också ska symbolisera mångfald: exempelvis överviktiga, transpersoner och funktionsvarierade. Kort sagt sådana som tidigare varit relativt osynliga i modevärlden.

Men det är Mariah Hidrissi som har skapat de stora rubrikerna. Att en stor och bred klädkedja som Hennes & Mauritz använder sig av en relativt traditionellt klädd muslimsk modell är en historisk händelse och ett stort genombrott för modeintresserade muslimska kvinnor världen över. I såväl medier som i modevärlden har greppet hyllats, men det har också mötts med hård kritik. Kritiken har kommit från två håll. Dels från konservativt muslimskt håll, där man anser att mode definitivt inte har med religion att göra, och dels från det västerländska hållet där många anser att hijab symboliserar ett ålderdomligt kvinnoförtryck som inte hör hemma i en modern värld.

Men att Hidrissis ynka sekunder i en reklamfilm skapat sådan uppståndelse säger framför allt något om hur oerhört frånvarande hijabklädda kvinnor varit i bredare modesammanhang tidigare. Detta trots att det världen över finns miljoner unga muslimska kvinnor med stort modeintresse. Går man i klädkedjebutiker i London eller Paris ser man mängder med hijabklädda kvinnor bläddra bland plaggen. Vid sidan av den västerländska modeindustrin har det under de senaste åren vuxit fram en ung muslimsk fashionistakultur som bär alla subkulturens tecken: den föds på gatan snarare än på catwalken, den bygger på egen uppfinningsrikedom och identitetsskapande snarare än på diktat.

Om den unga modegenerationen handlar Reina Lewis nyutkomna bok Muslim Fashion. Här möter vi designers, modelbloggare, och vanliga modeintresserade tjejer, som alla har det gemensamt att de alla intresserar sig för det som på engelska kallas "modest dressing" - alltså återhållsam, eller sedesam klädsel. Som bekant är regeln att kläderna inte får vara för åtsittande, och inte visa mer hud än händer och ansikte. Huvudet skall vara täckt. Men inom dessa ramar är tolkningsmöjligheterna oändliga. Lewis unga hijabistas, som de kallas som en variant på "fashionistas", modifierar klädkedjornas mode, men skapar i allt större utsträckning också egna kreationer. Att den muslimska modekulturen har kunnat få en sådan enorm spridning trots att den under lång tid ignorerats av den etablerade modevärlden kan den till stora delar tacka internet för.

Reina Lewis är professor i Cultural studies vid London College of Fashion, och även om hennes ingående studie oundvikligt förgrenar sig i politiska och kulturella aspekter så är hennes primära syfte att behandla det muslimska modet just som mode. Att diskutera hur modet i allt högre grad används för att förändra den västerländska stereotypa bilden av den muslimska kvinnan. Lewis tar sin utgångspunkt i den starkt negativa bild som växt kring muslimer sedan 9/11 och framåt. Den muslimska kvinnans livsstil anses vara något som inte hör hemma i en modern västerländsk kultur. Att hon i alla förekommande fall är förtryckt utgår man ifrån med hela det spektrat av generaliseringar som uppstår när man inte har alla fakta på hand.

Lewis tar inte själv ställning i frågan om hijab och är tydlig med det. Men hon betonar att det finns lika många olika sätt att leva som muslim som det finns muslimer. Det finns mängder av orsaler till att kvinnor klär sig återhållsamt, och varje kvinna har sitt eget skäl, resonerar hon. Men hennes intervjuobjekt betonar gång på gång samma sak: att de väljer själva. Att de är självständiga tänkande unga kvinnor som också råkar vilja uttrycka sin religiösa identitet.

Att den västerländska modevärlden nu alltmer öppnar sig för muslimskt mode visar att synen på den muslimska kvinnan håller på att förändras. Det handlar också om en snabbt växande ny målgrupp av köpstarka medelklasskvinnor med egen ekonomi. Reina Lewis förutspår att detta bara är början. Men framför allt är hennes bok intressant och befriande läsning eftersom den visar muslimska kvinnor i ett annat sammanhang än den offerroll vi i väst oftast matas med. Här får de vara självständiga, moderna och coola. Och boken handlar, trots att dess ämne är mode, mer om vad kvinnorna har inuti huvudet än vad de har utanpå det.


Annina Rabe


Reina Lewis

Muslim fashion. Contemporary style cultures.

Duke University press

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".