Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.

Sveket mot skolan

Publicerat måndag 12 februari 2007 kl 14.29

Åt var och en efter behov, var den ideologiska grunden för skolpolitiken under 1900-talet. Idag växer segregeringen och skillnaderna mellan olika skolor blir allt större. Hur ser dagens skolideologi egentligen ut? Är skolan fortfarande till för alla? Och vad betyder i så fall det? OBS låter ett antal debattörer analysera hur ideologin ser ut, och föreslå vad som bör göras i framtiden. 

2006-05-03
1. Lena Fejan Ljunghill menar att det skett ett ideologiskt svek mot skolan, och vill väcka liv i en död idédebatt. Privatiseringar och friskolor går stick istäv med en jämlik skola, menar hon.

2006-05-09
2. Lars Åberg förespråkar undervisning i hur samhället faktiskt håller ihop, och föreslår att elever från olika stadsdelar ska blandas.

2006-05-10
3. Bo Lindblom tycker att det finns för många charlataner i skoldebatten, i synnerhet när det handlar om betygen
(Av upphovsrättsliga skäl går det här inslaget tyvärr inte att lyssna på.)

2006-05-18
4. Den 10 maj beslutade Sveriges Riksdag om etableringsfrihet på förskolan – vilket öppnar dörren för religiösa dagis. Nalin Pekgul menar att detta ytterligare kommer att förstärka segregationen i skolan och samhället.

2006-05-23
5. I Sverige har jämlikhetssträvanden översatts till en hetsjakt mot skillnader. Och det är tron att alla skolor måste se likadana ut som är det stora sveket mot eleverna, menar Tove Lifvendahl.

2006-05-30
6. Malin Ullgren läser Karl Ågerups nyutkomna bok om en friskola (Barnens marknad – berättelser från den fria skolan) och blir rädd. Med dålig inre och yttre kontroll blir skolornas kvalitet minst sagt chansartade, menar hon.

2006-06-07
7. Den triviala anledningen till att undervisningen utarmats är att skolan dränerats på resurser, menar frilansskribenten och gymnasieläraren Jonas Ask. Vad ska vi med tomma floskler om individanpassad undervisning till, när skolan inte förmår se till någons speciella behov?

2006-06-07
8. Den 75-årige svenskläraren Folke Silvén har uppmärksammats på senare tid som en av huvudrollsinnehavarna i Åsa Blancks och Johan Palmgren dokumentärfilm Vikarien. Fredrik Pålsson samtalar med honom om vad som skulle krävas för att skolan skulle bli till för alla.

2006-06-16
9.
Problemen i skolan handlar om två saker, menar författaren Christina Claesson: att där finns för lite vuxna människor, och att undervisningen är för abstrakt. Hennes förslag: 50 % fler vuxna, och körkortet till mål för grundutbildningen.


 


 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".