Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag i P4 Örebro är vårt förmiddagsprogram som du kan lyssna till varje vardag.

Fler goda råd från Lena Oetterli

Publicerat onsdag 31 maj 2006 kl 15.31

Lena Oetterli, friskvårdsinspiratör och mental tränare ger dina bästa tips för att minska stressen.

Vi är själva ansvariga för vår hälsa och det är bara du som kan förändra ditt liv och din inställning till stress. Att till varje pris försöka undvika stress är inte den optimala lösningen för stresshantering. Här följer några konkreta råd hur du kan stärka dig i vardagen.

-Lyssna till din kropp och dess varningssignaler. Ta reda på vad du behöver för att ladda och samla energi. Detta förändras med tiden. Öka din självkännedom. Fråga dig själv –”Vad behöver jag just nu?” …-”och på sikt?”

-Prioritera in dig själv i kalendern! Finn ut vad du gärna gör och vad du tycker är roligt. (och gör detta lite oftare!)

-Balansera ”tänket”. Stressen blir negativ genom sättet vi ser på den. Det är ofta hur vi tolkar situationer som stressar oss. Acceptera att vissa saker inte går att ändra på. Varken du eller andra är perfekta!

-Sänk kraven på dig själv. Det är tillåtet ibland att bara ”vara”. Vi måste inte prestera hela tiden.

-Delegera och be om hjälp. Sätt tydliga mål, delmål och gläd dig för varje steg du går i rätt riktning.

-Ta reda på vilka tider på dagen som är ”dina bästa tider”, ”dina mest kreativa”, ”dina ev låg-presterande”. Vilka tider passarbättre för att ta paus etc. Bli medveten om när du passar för att göra vad.

-Se till att din kropp får röra på sig. Vi har en kropp som är gjord för fysisk aktivitet och vi har aldrig rört oss så lite som idag! Promenera, pyssla i trädgården, lek med barnen, älska, gå i trappor, cykla….Se fysisk aktivitet som en personlig investering, ett sätt att pensionsspara. ANVÄND DIN KROPP!

-Se över kosten och lägg in mellanmål, gärna frukt och vatten. Du orkar mer och får lättare att hålla humöret uppe.

-Var nöjd med dig själv, det du gör och ibland det du inte gör! Ha tålamod, både mot dig själv och andra.

-Ge medarbetarna ökade friskvårdskunskaper i form av föredrag i: Motivation, Glädje, Positivt tänkande och Skratt. Det är ofta startskottet och rätta verktyget till hälsa och välbefinnande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".