Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av allt som behövs för att starta dagen.

Stockholmarna tyckte till om trängselavgifterna

Publicerat fredag 29 januari 2010 kl 10.08

Tack för alla samtal och brev som inkom när vi undrade vad du som stockholmare tyckte om Trafik och Planeringskontorets rapport som visade att trängselskatten i Stockolm borde höjas över en 20 årsperiod.

Här är några anteckningar från de som ringde:
Staffan funderade över - OM det nu är så att en höjd avgift avskräcker personbilstrafiken från innerstan - är då Förbifart Stockholm rustad att ta den trafikökning som det i så fall blir på denna?

Peter tyckte att man kan höja till 100 eller varför inte 200 eller 300 kronor om dan? Skitbra för dem som har pengar!! Man kan pröjsa sig till en mindre trafiktät stad och därmed skapa sig en gräddfil! (Wivi skönjde en viss ironi).

Erik gillar inte tanken på en sån stör höjning - han tycker i stället att man ska satsa på att bygga ut ring- och kringfartsleder och prioritera sådana typer av trafiklösningar.

Klas Göran är yrkeschaufför och han menade att visst kan ju en höjning av avgifterna att gynna miljön - men då skapas ju en gräddfil inne i stan för de som har pengar. En avgiftshöjning drabbar ju framför allt de lågavlönade.

Fredrik kör miljöbil MEN är skeptisk till en höjning - det verkar som om det inte finns något tak på hur höga avgifterna kan bli. Han sa till oss att det ju känns som en enda stor såpa det här med trängselavgifter: Först kom det som ett oskyldigt litet förslag, sen var det en test, och sen klubbades det igenom och sen ändrades reglerna för miljbilsägarna...vi har nog inte hört det sista i den här saken.

Sen var det ju många som skrev till godmorgonstockholm@sr.se

Björn:
Hej, varför inte höjja trängselskatterna till 500/kr, för att slippa trafik i stan. Sen bygger man stora Parkeringshus precis utanför tullarna där man får stå gratis och även gratis pendeltrafik därifrån in till stan..
/Björn

God morgon. Tack för ett bra program.
Ang trängselskatten, om man höjer till så mycket mer så kommer ju innerstan att bli en stad för dom "penningstarka" alla skall väl ha en möjlighet att ta bilen in till stan någon gång. Vill vi ha en segregerad innerstad? Det tror inte jag.
/Hälsningar från Kälvestabo

Dan:
Förbjud boende inom tullarna att äga bilar! Och låt allmänna kommunikationerna bli gratis.

Monica:
Hej! Varför kan man åka in och ut i stan på helgerna gratis och förpesta luften hur som helst.
Det är vansinne!
Varför ska inte Lidingöborna betala???
Jag bor på Söder som åxå är en Ö, men jag får minsann betala för både in och utfart.
/Med vänlig hälsning Monica

Lars:
Har har fördelan att kunna jobba hemifrån men de gånger jag åker har jag två alternativ trängselavgift eller köra runt. Kör jag runt så kör jag ca 1,5 mil extra och med köerna i södra länken och Essingeleden så blir det 4-6 liter extra bensin mot att köra genom stan.
Var ligger då miljövinsten? Enbart i Stockholms innerstad men ökade utsläpp utanför.

Catherine:
God morgon o tack för ett bra program!
Bra att ni tar upp frågan om trängselavgifter. Klart vi ska värna om miljön, om våra barns framtid, men trängselskatterna i nuvarande form är löjliga. Varför ska en del som passerar vissa punkter betala en avgift? Är inte alla som använder bilen bidragande till att klimatmålen inte kan uppfyllas oavsett om man passerar en kamera eller inte. Och hur det kan vara OK att bo och arbeta i innerstan och ta sig däremellan med bil??
/Med vänlig hälsning Catherine

Erik:
God morgon, beträffande en höjning av trängselskatten. Miljön ja, men vilka drabbas mest, jo det är den vanliga arbetaren som måste åka in till Sthlm. Ett exempel på någon (kanske flera) som inte drabbas, som jag känner till. Personen har tjänstebil, bor på Lidingö, arbetar på en av bankerna i city. Den banken betalar trängselskatten och garageplats i city. Är detta miljövänligt ?

Margaretha:
Godmorgon Jag har inget emot att betala trängselskatt men det måste väl finnas någon rim och reson i hur mycket!! Det som jag retar mig mest på är att jag ska betala när jag åker ut ur stan. Jag kan sitta och åka runt hela dagarna och spy ut avgaser utan att betala en krona. Jag tycker att det skulle vara ett belopp oavsett tid på dygnet, exempelvis 20 kr.
Kan bara konstatera att bor man i stan, tycker inte de som bestämmer, att man ska ha bil.
/Margaretha Södermalmsbo med bil

Patric:
God Morgon! En annan väg att gå. Skulle kunna vara att underlätta för dom som kan och vill, mer jobba hemma. Med dagens teknik, finns det nog många som istället för att åka till jobbet och sätta sig framför en dator. Kunna sätta sig framför en dator hemmavid. Kanske inte varje dag. Men ofta.My coup of tea.
/Patric

Irene:
Hej på er!
Tyvärr blir ju högre taxa precis som sagts en klassfråga. Man kanske skulle ha en ansökan om att få köra igenom. Det är ju en sak om det kostar mer MEN då ska det också bara kosta att köra IN i stan inte ut (när du kör ut så blir man ju av med avgaserna). Och kanske skulle man inte få ha bil om man bor i stan och företag som håller till i stan skulle inte få ha tjänstebil till sin personal utan kanske 1-2 bilar som dom får använda under arbetsdagen om dom nu måste ut i tjänsten annars får företagen flytta utanför stan. Miljön kan man ju rädda på andra sätt också. Ett exempel är ju att INTE salta för det om något måste ju göra att vi får dålig luft i Stockholm, tror nog inte bara att det beror på att man kör utan kombinationen är förödande både för miljön, människorna och bilarna. En bättre väl fungerande lokaltrafik som antingen är gratis eller kostar max 100:- i månaden borde också kunna göra att folk väljer det alternativet. Idag tar det för lång tid att ta sig från punkt a till punkt b. Åker själv från Vällingby - Kärrtorp - Solna och med bil tar det med lite tur och offring på trängselskatt 1 timme med lokaltrafiken så tar det 2,5 timmar och då har man inte tagit bussen sista biten. Det är rätt stor skillnad i tid.
/Med vänlig hälsning Irene

Tewa: 
Gomorron!
Jag skulle gärna vilja veta om våra politiker har undantag från trängselskatten? Vad jag förstått så har våra politiker mycket förmånligare regler när det gäller pensioner, traktamenten och övriga lönevillkor än de flesta andra förvärvsarbetande människor i landet. ... Så det gäller kanske trängselskatten också?
Tycker att det borde vara en gräns på hur länge man kan vara anställd politiker utan att ha erfarenhet av hur det är att jobba ute i förvärvslivet. Hörde att militärer skulle kunna anställas på 8 år. Det tycker jag borde gälla politiker också... sen ska de ut och jobba med något annat några år och kanske komma tillbaka igen.
Nu ska jag, pensionär, som betalat bra mycket i skatt under mina år som arbetande, gå ut med hunden. Hundskatten är ju i alla fall avskattad.
/Hälsningar Tewa

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".