Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Valda delar ur P1 Kultur - programmet som introducerar, fördjupar och analyserar.

Snittet - Mobila tidsrum

Publicerat tisdag 15 april 2008 kl 19.00
1 av 3
Samtal pågår med Pernilla August
2 av 3
Sex dagböcker genom två betraktares ögon.
3 av 3

P1 onsdag 16 april kl 14.03 och 17/4 kl 18.15

När vetenskap och konst möts brukar konstnären ofta få i uppgift att gestalta forskarens färdiga resultat. Men vad händer om bägge i stället tillsammans utforskar samma historiska material, men utifrån två olika perspektiv?  Den frågan ställer Kulturradion Snittet idag. Kerstin Berggren har träffat bildkonstnären Maria Sundström och språkvetaren Ann-Catrine Edlund som i sex års tid utforskat sex norrländska dagböcker från första hälften av 1900-talet. Tillsammans har de undersökt dagboksskribenternas livssituation och satt den i relation till det skrivna rum som dagböckerna utgör. Resultatet har blivit en bok och en utställning.   

Boken heter ”Ett rum för dagen” av Ann-Catrine Edlund och är en studie av två kvinnors dagboksskrivande i norrländsk jordbruksmiljö. 

Maria Sundströms utställning ”Mobila Tidsrum” visas just nu på Skellefteå Museum och det är en konstnärlig gestaltning av de sex dagböckerna med foton, teckningar, video och ljudinstallationer. 
 

Ansiktet
Pernillas ansikte - om en skådespelerskas blick på sig själv. Pernilla August, som då hette Wallgren, filmdebuterade redan som tonåring i Roy Anderssons Giliap. Sedan dess har det blivit en mängd roller, både på scenen och på film. Inte minst har hon blivit känd som ”Ingmar Bergmans mamma” i Den goda viljan och Enskilda samtal. Men hon har också varit med i Star Wars och på senare år i filmer av Björn Runge, Per Fly och Kristian Petri. Under hösten kunde tv-publiken också se henne i Per Flys hyllade drama Föreställningar.
Anneli Dufva har träffat Pernilla August och frågat henne hur hon själv ser på sitt ansikte? Hur är det att ha sitt eget ansikte som arbetsmaterial? Känner hon igen sig? Och har hon någonsin känt sig bestulen på sitt eget ansikte?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".