Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre service - trots färre egna kontor

Publicerat fredag 17 november 2006 kl 17.04

Försäkringskassan planerar att banta antalet kontor i landet från 330 till 21. Kunderna ska i större utsträckning sköta ärenden via internet och telefon.

I länet kommer försäkringskassan att ha kvar ett kontor i varje kommun, men det kommer att bli i samarbete med andra myndigheter, berättar Åke Ljusberg, länsdirektör för Försäkringskassan.

Att kunderna helst ska sköta sina ärenden via Internet eller telefon väcker oro, både hos personalen och bland pensionärer.

Pensionärsorganisationen PRO påpekar att bara är 20 procent av landets pensionärer har tillgång till dator. Och många äldre tycker dessutom att det är svårt med knapptelefonen och vill hellre ha en personlig kontakt.

Men Åke Ljusberg menar att förändringen kommer att leda till bättre service för pensionärer, när telefonkundtjänsten nu fördubblas och när Internettjänsterna byggs ut.

Han räknar inte heller med några uppsägningar som följd av omorganisationen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".