Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

- Inflyttningskampanjer har ingen effekt

Publicerat måndag 20 november 2006 kl 16.07

Reklamkampanjer för att locka nya invånare att flytta till glesbygdskommuner ger inga resultat, menar Tomas Niedomysl vid Institutet för bostads- och urbanforskning i Gävle. Men Bräcke kommun hävdar motsatsen.

Bräcke kommun, som drivit reklamkampanjen Första klass för att locka till sig nya invånare, känner inte igen sig i forskningsresultaten.

- Vi såg ett tydligt resultat, säger Ingrid Kjellson, som varit projektledare för Första klass, till programmet P4 Extra. 

Totalt satsade Bräcke kommun 400 000 kronor på kampanjen och det resulterade i att 11 familjer flyttade in - och att färre flyttade ut.

Trots att inte Tomas Niedomysl, vid institutet för bostads- och urbanforskning i Gävle, sett att inflyttningskampanjerna resulterar i någon mätbar effekt, anser han att det inte är bortkastade pengar.

- Det kan ha andra positiva effekter på sikt och som kommer de befintliga invånarna till godo, säger Tomas Niedomysl till P4 Extra

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".