Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Anställda måste ta eget ansvar för arbetsmiljön

Publicerat onsdag 15 januari 2003 kl 12.03
De anställda inom callcenterbranschen tar inte själva ansvar för sin arbetsmiljö och företagen måste bli bättre på att informera sina anställda om hur man förebygger arbetsskador.
Det säger Anders Ohlsson, som jobbar på arbetsmiljöinspektionen i Östersund, till Radio Jämtland. Att företagen köper in hjälpmedel som höj- och sänkbara bord eller mousetraps för att undvika musarm hjälper inte om man inte informerar och lär personalen att använda hjälpmedlen för att undvika belastningsskador. Som Radio Jämtland berättat tidigare anser Arbetsmiljöinspektionen att många anställda på callcenterföretagen i länet utsätter sig för risken att drabbas av belastningsskador på grund av okunskap eller slarv. Arbetsmiljöinspektionen har bland annat kritiserat Föreningssparbankens callcenter i Östersund för dålig information till de anställda.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.