Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Parkskolan går före Skolverket

Publicerat tisdag 28 januari 2003 kl 11.53
Nu måste matteundervisningen i skolorna förändras. Det skriver Skolverket i en rapport som handlar om lusten att lära. På Parkskolan i Östersund har några av lärarna redan tänkt om och börjat förändra undervisningen.
- Vi arbetar mer praktiskt så att eleverna kan få se talen i verkligheten. Vad en tioendel är, det handlar om decilitrar och centilitrar, säger Alf Grinde som är mattelärare i årskurs sex på Parkskolan. Rebecka Enarsson som är elev på Parkskolan i Östersund säger att hon i bland tycker att det är trist med matte, men att det är viktigt. - Matte använder man ju varje dag, bara man ska gå och handla. Jag tycker nästan att vi skulle ha mer matematikundervisning, säger Rebecka Enarsson. När man som elev inte förstår eller ser nyttan med att lära sig något försvinner också lusten, en erfarenhet många elever har från matteundervisningen i skolan. En undervisning där man snarare belönas för antalet räknade tal, än kunskapen och förståelsen man har för ämnet. Enligt Skolverkets rapport behöver formerna för inlärning växla, det gäller både innehåll, arbetssätt och läromedel. Skolverkets granskning visar också att det är många olika faktorer, som bidrar till elevernas lust att lära, allmänt och i matematik. När de samspelar på ett positivt sätt finns det goda förutsättningar för ett engagerat lärande. Att känna att man kan och förstår, att man lyckas och att man lär sig är vad som påverkar lusten att lära positivt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.