Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östersund

Försäkringskassan JO anmäls

Publicerat onsdag 17 december 2008 kl 12.02

Trots att Försäkringskassan har två kontor i Östersund så har inget av kontoren någon brevlåda där man kan lämna post till myndigheten.

Det är oacceptabelt och strider mot förvaltningslagens serviceregler, anser en man från Östersund som nu anmält Försäkringskassan till Justitieombudsmannen, JO.

Det var när anmälaren skulle begära omprövning av ett ärende som han upptäckte svårigheten med att utanför kontorstid lämna in handlingar till försäkringskassan.

Bara att hitta adressen till kassans kontor i Östersund var inte helt enkelt. I telefonkatalogen hänvisade man enbart till försäkringskassans sida på Internet för att man skulle får reda på var kontoren fanns.

Besök på båda de ställena visade bara att inget av kontoren hade någon brevlåda eller brevinkast.

Kontaktvägen för att via e-post nå lokalkontoren, som myndigheten har på sin Internetsida, fungerade inte heller, vare sig nu eller vid tidigare försök, enligt mannen. Följden blev att han tvingades ta ledigt från sitt jobb för att gå och lämna handlingarna till Försäkringskassan på kontorstid.

”Jag trodde att kassan var för oss människor och inte vi för den”, är östersundarens slutkläm i brevet till Justitieombudsmannen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".