Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Prisvärd kampanj för inflyttning

Publicerat måndag 7 juli 2003 kl 09.05
Genom att rikta in sig på en särskild målgrupp, familjer med barn som ska börja skolan, har Bräcke kommun fått enorm fart på inflyttningen.
Länsstyrelsen har genom projektet Jämtlandsbilden satsat flera miljoner kronor på dyra kampanjer över hela Sverige för att få folk att flytta till länet. Bräcke kommun valde en annan väg. Genom att skicka iväg EN broschyr och rikta in sig på en särskild målgrupp, familjer med barn som ska börja skolan, har Bräcke fått enorm fart på inflyttningen. Kampanjen kostade kommunen runt 400 000 kronor första året. Kommunens så kallade Första klass-kampanj, där man försöker locka Stockholmsfamiljer med barn som ska börja just första klass att flytta till Bräcke, har blivit en jättesuccé. Projektet, som startade 2000, resulterade redan första året i att elva Stockholmsfamiljer flyttade till kommunen. Initiativtagaren och projektledaren Ingrid Kjellsson fick till en början inget gehör för sin idé. Men kampanjen blev en framgång och nu, säger Ingrid Kjellsson till Radio Jämtland, skulle hon behöva någon form av avlastning för att stockholmarna ska fortsätta flytta till Jämtland och Bräcke kommun.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.