Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
sverige

Miljömärke säljer levandeplockat dun

Publicerat onsdag 4 februari 2009 kl 05.35

Klädmärket Patagonia, som gjort sig känt för sitt stora miljöengagemang, använder dun som plockats från levande gäss. På Naturkompaniet i Östersund överväger man att sluta sälja märkets dunprodukter.

Patagonia, som är ett amerikanskt märke, skänker varje år en procent av intäkterna till olika miljöorganisationer. Många kunder köper företagets kläder just för att de är miljövänligt producerade.

På Patagonias kontor i Frankrike säger Isabelle Susini till Radio Jämtland att man ska se över frågan men det finns i nuläget inget beslut om att företaget ska sluta använda dun från levande gäss:

Även på Naturkompaniet för man diskussioner med Patagonia om dunet och man informerar de kunder som köper dunplagg, säger Daniel Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".