Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Olyckstillbud - inget unikt vid charterflygningar

Publicerat fredag 4 september 2009 kl 12.37

Närmare en stor flygolycka i Sverige har vi inte varit på länge, säger haverikommissionens utredare när utredningen nu är klar av olycksincidenten på Åre/Östersunds flygplats på Frösön för två år sedan.

Ett flygplan från österrikiska flygbolaget MAP, startade den 9 september 2007 från Frösön för att flyga 169 passagerare till Antalya i Turkiet.

Trots den långa startbanan, 2,5 kilometer, hade planet stora svårigheter att komma upp i luften i tid. Med minsta möjliga marginal lättade planet från startbanan men slog i och krossade banljusen utanför banänden.

Av rapporten framgår att det var ren tur som gjorde att inte starten slutade med en katastrof på Frösön.

I rapporten riktas inte bara stark kritik mot piloterna utan även mot det österrikiska flygbolaget.

Stefan Christensen som sammanställt Haverikommissionens rapport om tillbudet konstaterar att liknande, men inte fullt lika allvarliga, incidenter tyvärr inte är något unikt. Det har förekommit liknande, lindrigare, avvikelser vid flera charteravgångar, både på Frösön och på andra regionala flygplatser i landet, säger han till SR Jämtland.

Enligt utredarna berodde incidenten på Frösön på flera orsaker, men främst på den mänskliga faktorn.

Planet var för tungt lastat när det rullade ut på startbanan. Övervikten var drygt 3,1 ton. Piloterna hade före starten inte gjort en korrekt beräkning av vikt, vind, temperatur och banans längd. De underlät att ta upp vikten på ett antal resväskor i främre lastutrymmet och räknade inte med någon vind alls. I stället hade de medvind vid starten.

- Piloterna hade hyrts in från ett turkiskt flygbolag. De var inte testade och inte anställda enligt normala uttagningsprocedurer, förklarar Stefan Christensen.

De båda piloterna ville först inte kännas vid incidenten men utredarna kunde genom ett noggrant detektivarbete samla ihop tekniska bevis för att planet verkligen krockat med banljusen. Ytterst små färgflagor från ett av banljusen hittades på flygplanets landningsställ.

Piloterna avskedades en kort tid efter incidenten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".