Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Strejkens bakgrund

Publicerat måndag 7 juni 2010 kl 08.31

Under fredagen tackade Svensk Pilotförening (SPF) nej till medlarnas bud. I centrum står den inflammerade frågan om flygbolagens rätt att hyra in personal från bemanningsföretag.

Svensk Pilotförening (SPF) har hotat med att lamslå flyget den 9 juni genom att ta ut samtliga sina 2 000 medlemmar i strejk.

På söndagen träffas SPF och Flygarbetsgivarna i ett nytt försök att nå en överenskommelse.

- Vi ska träffa medlarna klockan fyra. Jag har en känsla av att man vill se om det inte finns en öppning till förhandlingslösning innan konflikten bryter ut, säger SPF:s ordförande Gunnar Mandahl.

Lågkonjunkturen har satt hård press på regionalflyget. Flygarbetsgivarna har därför krävt förändringar i nuvarande kollektivavtal. Försämringar, menar SPF. Avia Express har bland annat sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån.

- Man kan inte säga upp anställda på grund av arbetsbrist och sedan anlita andra, då anser vi inte att det är arbetsbrist, säger Mandahl.

Båda parterna hoppas fortfarande på en lösning.

- Avias ärende är ett separat ärende som måste lösas i domstol. Bemanningsfrågan har varit uppe till förhandling i alla branscher på arbetsmarknaden under våren och där har den kunnat lösas, säger flygarbetsgivarnas förhandlingschef Elisabeth Holming-Schiller.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".