Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Flygbolag satsar på tågtrafik

Publicerat måndag 7 juni 2010 kl 09.06

Flygbolagen tappar allt fler passagerare till tåget i Sverige och övriga Europa. Sundsvallsflyg startar tågtrafik mellan Sundsvall och Stockholm nästa år.

Under 2000-talet har inrikesflyget tappat drygt en miljon passagerare.

– När det blir dubbla spår på den här sträckan kommer flyget till och från Stockholm att ha spelat ut sin roll. Det lär ta 10 till 15 år innan vi är där men vi måste ligga i framkant. Vi hyr in en operatör som kör tågen åt oss. Det är precis på samma sätt som vi låter Golden Air sköta våra flygningar, säger Johan Nikula, verksamhetschef vid Sundsvallsflyg.

Han hävdar att det finns stor efterfrågan på tågtransporter på sträckan Sundsvall-Stockholm. -Många av våra affärsresenärer vill ta tåget för att kunna jobba några timmar ombord för att sedan flyga hem på kvällen, säger Johan Nikula.

Tar lika lång tid

På sträckor på upp till 40-50 mil tar det ungefär lika lång tid att ta tåget i stället för flyget. Därför har SJ lyckats locka över många nya resenärer på sträckorna Stockholm till Göteborg och Malmö.

– Men vi ligger långt efter den snabba utvecklingen i Europa och i synnerhet Tyskland, säger Jean-Marie Skoglund, analytiker på Transportstyrelsens luftfartsavdelning.

– Det finns tågförbindelser till många tyska flygplatser. Lufthansas samarbete med tågbolagen innebär att tåget matar resenärer till flygplatserna i stor omfattning, säger Jean-Marie Skoglund.

Ras för flyget

I delar av Frankrike, Belgien, Nederländerna och Tyskland har flyget mer eller mindre slagits ut av höghastighetståg, som trafikerar Europas viktigaste destinationer med tåg, som kör i 300 kilometer i timmen.

Eurostar står för mer än 70 procent av passagerartrafiken mellan London och Paris. Och flygförbindelserna mellan Paris och Bryssel har lagts ner helt. Höghastighetståget mellan Madrid och Barcelona är också en stor succé, som slagit hårt mot flyget.

– Detta kommer att fortsätta öka då kapaciteten på de europeiska flygplatserna är hårt pressad och passagerarna i allt högre utsträckning reagerar på tidsödande säkerhetskontroller och långa väntetider.

SAS+SJ=sant

Det är inte aktuellt med någon satsning på höghastighetståg i Sverige. Enorma kostnader och för litet befolkningsunderlag är skälet.

– När inte ens X2 000-tågen kan köra 250 kilometer i timmen så borde vi kanske se till att det blir möjligt först innan vi satsar på höghastighetståg, säger Jean-Marie Skoglund.

SAS samarbetar sedan drygt ett år med SJ.

– Det handlar om att hitta alternativa lösningar. Vi knyter ihop de olika transportslagen så att de erbjuder resenärerna det bästa av vårt och SJ:s samlade utbud, säger SAS nye miljöchef Lars Andersen.

CG Ström/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".