Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SOCIALA MEDIER

Få följer politiker på nätet

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 15.00
Klicka för grafik: Sociala medier

Politiker som väljer att använda sociala medier för att nå väljare inför höstens val når bara en liten krets redan intresserade väljare. Det säger Henrik Oscarsson som är professor i statsvetenskap i Göteborg och som forskar om valbeteenden.

– Det är de redan intresserade och de redan kunniga som går in och söker information på nätet och prenumererar på t ex Twitterflöden, säger Henrik Oscarsson.

Som vi berättat tidigare kommer en majoritet av de politiker som står överst på listorna i landets kommuner i höstens val att använda sig av sociala medier som facebook, twitter och bloggar för att nå ut till väljarna.

Det visar en undersökning som Sveriges Radio har gjort.

Av dem som svarade här i länet sa 86 procent att de tänker använda sig av sociala medier för att få ut sitt politiska budskap till väljarna i valet. Men en som inte kommer att göra det är vänsterpartiets toppnamn i Östersund Stefan Konradsson.

--Det heter ju i och för sig sociala medier, men jag tycker att det är mer socialt att träffa människor. Jag vill gärna ha den personliga responsen att folk förstår vad jag säger och att jag förstår vad de säger, säger Stefan Konradsson, vänsterpartiets toppkandidat i Östersund.

Fakta om enkäten

Sveriges Radios enkät om politikerna i de sociala medierna skickades ut till närmare 2000 förstanamn på listorna till kommun- och landstingsvalen runt om i Sverige. Hälften av dem svarade, varav 53 är verksamma i Jämtlands län.

Alla riksdagspartier finns representerade bland svaren. I Jämtlands län svarade lika många kvinnor som män, och flest i åldrarna 46-65.

Av de som svarade i Jämtlands län uppgav
58% att de är politiskt aktiva inom sociala medier
32% att de inte är aktiva inom sociala medier
10% att de tänker börja

86% svarade att de tänker använda sig av sociala medier för att få ut sitt politiska budskap till väljarna i valet, och 70% tycker att sociala medier är viktiga eller mycket viktiga i valrörelsen.

På frågan vilka grupper de främst riktar sig till med de sociala medierna svarade
38% Väljare
25% Partikollegor
15% Journalister
15% Andra politiker
12% Bloggare
10% Andra

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".