Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Åre

Matteundervisning får bottenbetyg

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 06.38
Svenska elever blir allt sämre på matematik. Varför? undrar Skolinspektionen och har granskat 55 skolor. Foto: Maja Suslin/Scanpix

Gymnasieeleverna i Åre får för dålig matteundervisning. Det konstaterar Skolinspektionen, som har granskat 55 gymnasieskolor i hela landet för att hitta orsakerna bakom att svenska elever blir sämre och sämre i matematik. Situationen i Åre är inte på något

I Åre finns det elever som är i behov av särskilt stöd men inte har fått åtgärdsprogram för det, visar Skolinspektionens rapport.

En annan brist är att matteundervisningen inte är tillräckligt inrikad mot målen i kursplanen.

Bristerna är inget unikt för gymnasiet i Åre:

– Det här är ett gemensamt problem som alla måste ta tag i, säger Monika Gillenius, undervisningsråd på Skolinspektionen.

Skolinspektionens granskning visar att mesta lektionstiden ägnas åt mekanisk räkning i matteboken. Gemensamma samtal om matematiska problem får stå tillbaka - vilket försvårar förståelsen, anser Monica Gillenius.

– Det räcker inte med att göra, man måste förstå. Om eleverna sitter och räknar själva slår de upp svaret i facit eller frågar en kompis när de har gjort fel, säger hon.

Det finns dock goda exempel där enstaka lärare undervisar på ett mer kreativt och spännande sätt, enligt Monica Gillenius. Men många lärare tror att de underlättar för eleverna när de låter dem räkna mekaniskt efter en regel.

– Då gör de eleverna en björntjänst. I och med att eleverna inte har förstått så försvåras deras inlärning framöver, säger hon.

Svenska elevers resultat i matematik har under senare år sjunkit i internationella jämförelser. Monica Gillenius vill se mer av samtal om matematikundervisning bland svenska lärare och tar Japan som ett gott exempel:

– Där resonerar lärarna tillsammans om undervisningsmetoden. De lägger upp ett problem och pratar om hur de ska undervisa för att det ska bli begripligt för eleverna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".