Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
östersund

Varumärkeskonsult hjälper Östersund

Publicerat måndag 21 februari 2011 kl 15.39
Åke Netterström vill att kommunen tar sitt ansvar
(1:05 min)
1 av 2
Martin Zetterström, chef Storsjöbadet, står med ett tomt badhus. Foto Marcus Frånberg/ P4 Jämtland
2 av 2

Nu när Östersunds dricksvatten går att dricka igen börjar arbetet med att locka tillbaka de turister som skrämts i väg av det dåliga vattnet och magsjukan. Hjälp tar man från en varumärkeskonsult och från Bergens kommune i Norge som drabbades av ett liknande avbrott

– Basen i informationen måste komma från kommunen, sen kan näringsidkarna också informera, säger Åke Netterström som äger Frösö Zoo.

Hur många besökare som valt bort Östersund på grund av tarmparasiten i vattnet det vet ingen än. Hotellägarna i Östersund säger att det har varit den sämsta januarimånad som de hittills upplevt. Sammanlagt säger de att de förlorat uppemot två miljoner kronor i intäkter på grund av parasiten.

Martin Zetterström som är platschef på Storsjöbadet sägar att badet i januari förlorade intäkter på drygt en halv miljon kronor.

På turistbyrån i Östersund följer man nu statistiken från SCB om hur många gästnätter Östersund haft och handelns rapporter om hur mycket det köpts i stans affärer. På turistbyrån har man under parasitutbrottet ägnat sig åt att informera korrekt om hur dricksvattnet skulle hanteras. Efter beskedet om att kranvattnet är okej att dricka blir huvuduppgiften en annan säger Camilla Olsson som är vd på turistbyrån.

– Förutom att fortsätta att förstärka de områden som vi jobbar med kommer vi ta hjälp av en varumärkesexpert som ska titta vidare på vår marknadsföring och dessutom kommer vi att ta hjälp av Bergens kommune i Norge, som ju drabbades av ett liknande utbrott för fem år sedan, säger Camilla Olsson som är Vd på Turistbyrån i Östersund.

I samband med sportlovet kommer Storsjöbadet att annonsera stort för att locka tillbaka barnfamiljerna, och sen skulle dom vilja att kommunen beskostar en stor annons i norsk för att locka tillbaka besökarna därifrån. I mitten av maj hålls också en stor konferens om vattenfrågor i Östersund. Under konferensen ska bland annat klimatfrågor och vattnets sårbarhet diskuteras.Vattenkonferensen var inplanerad redan innan cryptosoridoum utbrottet i november.

Även hela länets turistorganisation Jämtland-Härjedalen turism kommer att jobba med extra marknadsföring säger länsturistchefen Mats Forslund, även om parasitavbokningarna främst drabbade Östersund.

– På min direkta fråga vid jul så var det i läget ingen annan destination än Östersund som hade upplevt avbokningar. Bollen ligger nu hos Östersund, men vi finns till hands och vi kommer att bistå med information för att bidra med information om Östersund och länet, säger Mats Forslund som är VD på Jämtland Härjedalen Turism.

Östersunds kommun ska nu gå igenom det som rapporterats om i media om kommunen under parasitutbrottet, säger Eva Larsson som är informationschef på Östersunds kommun.

– Det är inte uteslutet att det kommer att bli mer pengar till information efter parasitutbrottet säger Eva Larsson, som är informationschef på Östersunds kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".