Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
östersund

Östersunds varumärke inte skadat

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 07.04
Varumärket Östersund inte skadat
(1:27 min)
1 av 2
Den norske varumärkesexperten Frode Färöy. Foto: Sara Rönnberg/SR
2 av 2
Varumärket Östersund tog inte skada av Cryptosprodiumproblemen. Foto: Jan Mårdberg/Sveriges Radio

Varumärket Östersund har inte tagit skada av problemen med cryptosporidium, åtminstone inte i Tröndelag, det säger den norske varumärkesexpert som undersökt tröndernas inställning till Östersund. Trots det har turistnäringen märkt av en nedgång i bland annat hotellnätter under december och januari. Nu påbörjas arbetet med att rena varumärket Östersund i kölvattnet av cryptosporidium. Frode Färöy är varumärkesexperten som kommunen anlitat:

Kommunen håller även på med liknande undersökningar på den svenska marknaden, resultaten av dem väntas komma längre fram i vår.

--Vi har undersökt uppfattningen om varumärket Östersund bland 500 trönder, och det finns inga associationer till problemen med dricksvattnet. Man kan säga att varumärket är frikänt från problemen, säger Frode Färöy.

Kommunens farhågor att Östersund skulle ha skadats som besöksort av vattenproblemen verkar alltså inte ha besannats fullt ut. Enligt varumärkeskonsulten kommer man inte behöva göra några större åtgärder för att tvätta varumärket rent.

Camilla Olsson är turistchef i Östersunds kommun och hon säger ändå att det har varit färre gästnätter i Östersund under december och januari, och att det förmodligen är en konsekvens av problemen med dricksvattnet. Men hon är lättad över resultatet av den norska undersökningen.

--Det var skönt och bra att få höra att det förmodligen inte är jätteallvarligt, i varje fall inte på den norska sidan. Men det betyder inte att vi ska luta oss tillbaka. Tvärtom så ska vi hitta de gemensamma frågor som vi kan jobba samman för att marknadsföra oss ännu mer i framförallt Tröndelag.

Enligt varumärkeskonsulten Frode Färöy förknippar trönderna idag Östersund med familjeaktiviteter och att det är nära och lättillgängligt. Kommunen är beredd att fortsätta jobba med marknadsföringen och Frode Färöy tycker att man framförallt ska satsa på att väcka positiva känslor.

--Jag skulle gärna sett mer känslor involverade. Som Danmark, de marknadsför sig i Norge med att det är "dejlig" att vara norsk i Danmark.

Sara Rönnberg

sara.ronnberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".