Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
polisiärt

Företag bluffar om gratistjänst

Publicerat tisdag 25 oktober 2011 kl 07.29
Sofia Olsén om företaget
(1:41 min)
Arkivfoto: Robert Henriksson/SvD/Scanpix

Företaget European Business Group ringer runt till företagare i länet och säger att de har tackat ja till en gratis webbtjänst på internet. När gratisperioden på tre månader passerat så krävs företagen att betala nästan 24 000 kronor annars hotas de med inkasso. Företagaren Sofia Olsén i Östersund blev i går uppringd

Så var det dags igen - för ett nytt försök att lura de jämtländska företagarna. Den här gången är det ett nytt företag som kallar sig European Business Group som ringer runt och påstår att företagare tackat ja till en gratis webbtjänst på internet. När gratisperioden på tre månader passerat, så krävs företagen att betala nästan tjugofyra tusen för tjänsten. Egenföretagaren Sofia Olsén i Östersund blev igår uppringd av av en kille från European Business Group:

- Det ringde en kille som påstod att jag tackat ja till ett erbjudande att få en gratis webbtjänst på Internet för mitt företag att synas, den 15 mars. Den här gratisperioden hade gått ut, och därmed var jag bunden i 24 månader från den 15 september att betala 995 kronor per månad för den här tjänsten. Han påstod också att jag hade fått ett brev hemskickat, där jag hade fått möjlighet att säga upp det här, vilket jag inte har fått, berättar Sofia Olsén.

- Vad hade han för ton, var han aggressiv?

- Först var det en kille som hette Alexander, påstod han. Han tyckte att jag blev oförskämd, och menade att han hade 400 andra kunder som han måste ringa idag, och ville avsluta. Han hävdade också att det går tyvärr inte göra någonting åt det här. Jag kommer att få en faktura och ett bindande kontrakt med dem.

Jag bad då att få prata med hans chef. Då bröts samtalet. Sen ringde de upp mig igen, och då var det en annan kille som påstod sig vara chefen. Han sade samma sak, men sa att vi kunde mötas på halva vägen. Men jag har ju inte tackat ja till det här över huvud taget, så...

Då påstod han att om jag inte hade haft den här attityden, så kanske vi hade kunnat gjort någonting åt saken, men...

- Så då lade de alltså över skulden på dig?

- Ja. Man blir ju otroligt upprörd, alltså, menar Sofia Olsén. Jag gick ut på Internet och sökte på den här firman och hittade ett forum på nätet där det stod att flera andra varit med om samma sak. Det gjorde mig lite lugnare.

Webbtjänsten det handlar om har sålts av företag som bytt namn flera gånger. Men säljmetoderna är desamma:

*Du har ingått ett avtal tidigare i år (via telefon eller knapptryckning)

*Du har missat att säga upp avtalet

*Du står inför valet att faktureras ett delbelopp (t ex 6000 kr) för en uppsägning/ett avslut eller 24 000 för resterande period. Ludvig Isacsson på Svensk företagsförening i Göteborg känner väl till webbsidan och företagens sätt att arbeta:

- Ja, det är ett helt och hållet oärligt företag, ska jag säga. Metoderna de använder sig av är helt baserade på bearbetning och utpressningsmomentet.

Ludvig Isacsson menar att det handlar uteslutande om skrämseltaktik. Om en egen företagare får ett sånt telefonsamtal bör man enligt Ludvig Isacsson tacka för sig och lägga på luren:

– Det är alldeles för stor risk att prata med dem och de här inspelningarna som de säger sig göra, de ska man vara försiktig med. Man ska helst inte bekräfta några uppgifter per telefon, inte ens adressuppgifter eller andra företagsuppgifter, utan lägg på luren om det inte är så att det inte fungerar med att tacka nej.

Men fastän man har tackat nej på telefonen, så riskerar man att få en faktura hemskickad från företaget:

--Ja, det gör man ju eftersom just de här bolagen skickar fakturor ändå. Men fakturorna har ju ingen juridisk grund, därför är de inte heller till någon större fara, säger Ludvig Isacsson.

Men det kan ändå vara en bra idé att bestrida en faktura som man får:

- Ja, man ska alltid bestrida den för att visa att man motsäger sig betalningsansvar, absolut. Det absolut viktigaste är att man drar ett streck över den och skriver att man bestrider fakturan i sin helhet och att man ej har beställt tjänsten, avslutar Ludvig Isacsson.

#link=279392#        #link=280093#         

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".