Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Brott

Polisen maktlös mot fakturaskojare

Publicerat tisdag 25 oktober 2011 kl 16.57
Per Thelin : ”Den ene skyller på den andre”
(1:51 min)
Den senaste tiden har flera företagare i Jämtland blivit uppringda av olika företag som försöker kräva dem på pengar genom att hävda att de inte har avslutat en gratistjänst som de tidigare haft. Foto Scanpix

Småföretagare hotas av blufföretag att betala stora summor för tjänster de aldrig har beställt. Problemet är omfattande men polisen står handfallna.

Skärvångens mejeri är ett av länets företag som drabbats.

Tor Norrman är VD för Skärvångens mejeri, han berättar att företaget den senaste tiden har blivigt flitigt utsatta för telefonsamtal från oseriösa företag.

– Vi får flera samtal i veckan och ibland är det flera om dagen, säger han.

Flera företag
Det finns många olika oseriösa företag som i huvudsak gör samma sak. De försöker få småföretagare att betala för olika tjänster som de aldrig har beställt, till exempel marknadsföring. Problemet är omfattande, det säger Per Thelin som är förundersökningsledare vid Östersundspolisen.

– Vi får in mellan en och två bedrägerianmälningar per dag från företag i länet som känner sig lurade, säger han.

Svåra utredningar
Per Thelin menar att de här fallen ofta är svåra att utreda. Det uppstår ofta frågor om vem det är man har pratat med, och vad den personen har haft för uppsåt.

– Den ena skyller på den andre och det blir väldigt svårt att utreda, dessutom tar det enormt mycket resurser från den övriga polisverksamheten.

Måste åtgärdas
På Svensk handel har man länge uppmärksammat den här problematiken.

– Myndigheterna och samhället måste ta sin del av det här för det är en enorm stor verksamhet som drabbar många företagare och det måste man agera på, säger Per Geijer som är säkerhetschef.

Att något radikalt måste göras, det tycker även Tor Norrman från Skärvångens mejeri, eftersom samtalen från de olika oseriösa företagen faktiskt påverkar arbetet.

– Det är nog jobbigt att vara en liten företagare och så ska man sitta och bli förbannad flera gånger om dagen vilket påverkar resten av arbetet, jag tycker att det är skitjobbigt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".