Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Jämtland kollar - Maten

Kunder blir blåsta på extrapriser

Publicerat onsdag 2 november 2011 kl 06.00
Margareta Dahlin kollar alltid sina kvitton
(2:19 min)
Margareta Dahlin på Frösön kollar alltid sina kvitton när hon handlar i butiken. Foto: Agneta Nilsson

Har du blivit blåst på extrapriserna i matbutiken någon gång, var en fråga som vi skickade ut till vårt nyhetsnätverk i början av veckan, och vi fick ett väldigt gensvar av våra lyssnare. Många känner sig lurade, när de får betala mer i kassan än vad priset på hyllkanten säger.

En som alltid kollar sina kvitton noga är Margareta Dahlin på Frösön:

--Ja, det gör jag. Jag tycker inte att det är schysst att jag går härifrån och har betalt för mycket.

Margareta Dahlin menar att hon åtminstone en eller två gånger i månaden upptäcker att det är fel pris på kvittot.

--Eftersom jag kollar kvittot innan jag går härifrån, så säger jag till kassören att det här stämmer inte. Sen kan det bli lite turbulens, beroende på hur mycket folk det är i kassan, men då säger jag till, och jag får rättelse.

Margareta blir mest irriterad över att det händer lite för ofta. Margareta betonar dock att hon alltid blir vänligt bemött i butiken när hon påpekar att hon fått betala fel pris. Men många radiolyssnare, som har känt sig lurade i affären har reagerat och hört av sig till P4 Jämtland.

För två år sedan gjorde Konsumentverket en stor undersökning bland nästan 300 butiker i hela landet, som visade att i 6 % av de undersökta varorna så skiljde sig priset på hyllkant från priset i prisfrågeterminalen. Konsumentverket säger i en kommentar till undersökningen att deras bedömning är att prisinformationen inom dagligvaruhandeln på flera punkter inte är tillfredsställande.

ICA-handlarna har gemensamt beslutat om en prisgaranti och den gäller i alla butiker. Om du har fått betala ett högre pris i kassan än det som står på hyllkant eller skylt, ska du få tillbaka mellanskillnaden - men även 25 SEK eller likvärdigt erbjudande som tack för att du påtalat detta fel.

Coop har ingen generell policy när kunden har fått betala fel pris. Felet ska lösas direkt i butiken eller stormarknaden på bästa sätt för kunden, står det att läsa på deras hemsida.

Ann-Sofie Öhman är butikschef på Willys i Östersund, och hon menar att hon som chef självklart har ett ansvar för att kunden ska betala rätt pris:

--Kunden ska ju inte behöva kolla sina kvitton. Vi dubbelkollar ju givetvis alla priser, men självklart ska man kolla sina kvitton om man vill.

Vad beror det på att det blir fel pris ibland?

--Det är väl en kombination av nya varor eller ett handhavandefel. Alltså att vi har missat någonting, menar Ann-Sofie Öhman.

#link=279392#        #link=280093#         

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".