Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hushållsekonomi

Dyrare mjölk när Arla chockhöjer frakt

Uppdaterat lördag 7 april 2012 kl 13.52
Publicerat lördag 7 april 2012 kl 07.33
Kunder och handlare om mjölkchocken
(1:23 min)
Minilivshandlaren Tord Edler, Tulleråsen, är skeptisk till att kunna fortsätta serva kunderna med mjölk, efter Arlas kraftiga höjning av fraktavgiften. Foto: Billy Abraha/SR

Mjölken blir dyrare efter Arlas intåg i länet. Anledningen är att mejeriföretaget vill ha mycket mer betalt för att köra ut mjölk till små glesbygdsbutiker, och då måste butikerna höja priset för att inte gå minus.

I Tulleråsen kan mjölken snart kosta 15 kronor per liter. Ingalill Rosenius skulle inte köpa mjölk för det priset.

– Vi har tre tonårsbarn som dricker kopiöst med mjölk, förklarar hon.

Lovade att inte höja priset
När Arla köpte upp Milko sa man från Arlas sida att mjölken inte skulle bli dyrare. Men nu kräver Arla att mindre butiker, som inte köper så stora mängder mjölk, betalar för att få mjölken levererad.

Tord Edler jobbar i en butik i Tulleråsen, och där begär Arla att butiken betalar 500 kronor för att de ska få 90 liter mjölk utkörd. Konsekvensen blir att butiken kommer att bli tvungen att höja mjölkpriset med 4, 50 per liter. En liter mjölk kommer då kosta nästan 15 kronor.

Arla motiverar det genom att säga att det varken är ekonomiskt eller miljömässigt hållbart att köra ut så små volymer mjölk.

Hälsovårdsnämnden skeptisk
Tord Edler har fått rådet från Arla att han kan beställa mjölk och hämta ut den i närmsta stora affär. Men det är inte säkert att han får göra på det sättet.

– Jag har pratat med hälsovårdsnämnden i kommunen och de är skeptiska, eftersom man bryter kylkedjan, säger Tord Edler till P4 Jämtland.

Arla svarar
Efter P4:s rapportering om de kraftigt höjda fraktavgifterna kommenterar Arla det hela så här:

– Arla är ett bondeägt mejeri och har ett ansvar att ha en effektiv verksamhet för att ge ägarna så bra betalt som möjligt för mjölken. Det är därför vare sig ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att leverera enstaka mjölk- eller filpaket till kunder utan att ta ut en ersättning som täcker kostnaderna för leveransen.

Det säger Mats Hedlund, chef för affärsenheten färskvaror på Arla i Sverige.

System med leveransavgifter för små volymer är vanligt i livsmedelsbranschen. Arlas minimileverans är 100 kilo eller 1 000 kronor och leveransavgifter tas ut för leveranser som är mindre än 200 kilo eller 2 000 kronor. Avgiften är 250 kronor för leveranser under 150 kg eller 1 500 kronor och 150 kronor för 150-200 kilo eller 1 500-2 000 kronor.

Fortsätter dialogen med kunderna
- Ingen ska behöva bli utan mjölk, det här handlar om hur den bäst ska levereras. Det finns flera olika lösningar för den som inte kommer upp i minimigränserna, till exempel att få mejeriprodukterna levererade via samma grossist i samma lastbil som lämnar andra varor till butiken. En annan möjlighet är att slå samman sina beställningar till färre men större leveranser och på så sätt komma över minimigränsen och ett tredje alternativ är att få samleverans med andra Arlakunder, säger Mats Hedlund.

Fram tills Arlas gamla leveransvillkor införs även i det tidigare Milkoområdet förs en dialog med berörda handlare om vilket distributionssätt som passar dem bäst. Arla kommer inte att ta ut någon leveransavgift i de fall en enskild handlare behöver en omställningsperiod för att starta upp nya leveranssätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".