Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
industri

Stängd väg gräver hål i kassan

Publicerat lördag 21 april 2012 kl 12.57
Peter Mark : ”Det är en överlevnadsfråga”
(1:33 min)
1 av 2
Långtradare vig Gällö såg. Foto Marcus Frånberg
2 av 2
Gällö Såg. Virkesindustrin behöver fungerande vägar för att mata produktionen. Foto Marcus Frånberg

Industrier i länet förlorar hundratusentals kronor på att vägen som knyter samman virkesindustrierna i Stugun och Gällö, har varit avstängd för tunga fordon i flera veckor. Maxvikten har sänkts från 60 till 12 ton på grund av kraftig tjällossning vilket gör att timmerbilarna måste köra dubbelt så långt.

Från 60 till 12 ton över en natt. Det kan man säga om vägen som knyter samman virkesindustrierna i Stugun och Gällö, där maxvikten för fordon sänktes drastiskt för ett par veckor sedan. Kraftig tjällossning gör att vägen helt enkelt inte håller och det kostar stora slantar.

– Det blir naturligvis avsevärt mycket dyrare för oss när vi måste köra dubbelt så långt och det blir ju ingen ekonomi i det för oss. Det är svårt att få det och gå ihop i normala fall när vi kör den rätta vägen, ska vi köra dubbel så långt så är det omöjligt att få någon ekonomi på det, säger Peter Mark är driftsansvarig vid sågen i Gällö.

I stället för att ta vägen över Rissna där man klarar sig på cirka 10 mil tur och retur måste man nu köra via Östersund och det blir mer än dubbelt så långt och det här kostar pengar.

I mars fraktades det 11 000 kubikmeter sågat virke från Gällö till Stugun och det blir omkring 200 långtradare. Den fördubblade körsträckan gör att tappet i kassaboken blir i runda slängar 275 000 kronor i månaden. Därutöver drabbas en intensiv trafik med timmer, flisbilar och laster med bark som körs till olika industrier i mellannorrland och dom är inte inräknande i den här minuskalkylen.

Trafikverket har meddelat tidigare att man inte kan göra annat än att stänga vägen, om inte skulle den köras sönder, några planer för att förstärka den här sträckan finns inte heller i planerna de närmsta åren.

Men kan då inte man hitta en annan lösning, Peter Mark igen:

– Ska vi höra något annat så måste vi bromsa produktionen för att kunna köra mindre, men det är ju inte alls bra.

Är det rimligt att en sådan här viktig väg för den jämtländska industrin är avstängd?

– Nä, det gäller för oss att överleva och om vi ska överleva så måste vi kunna frakta virke på närmaste sätt, säger Peter Mark.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".