Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tillgänglighet

Turistbyråer kritiseras för bristande information

Publicerat torsdag 16 augusti 2012 kl 15.02
Ingrid Hedlund: ”Många tycker det är besvärligt att informera”
(6:21 min)
Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Turistbyråerna i länet får kritik för att de saknar information om hur tillgängliga olika turistattraktioner är ur handikappsynpunkt. Alla kommuner får bakläxa.

Ingen av de 10 undersökta turistbyråernas hemsidor hade information om vilka aktiviteter eller evenemang som är anpassade för personer med funktionsnedsättning, enligt Assistansföretaget Humana som gjort undersökningen nu i augusti.

För dem flesta av oss är det självklart att kunna parkera, gå på toaletten eller bara helt enkelt komma in genom dörren när vi åker bort någonstans. Men den som har en funktionsnedsättning måste alltid först kolla tillgängligheten på badhuset, djurparken, restaurangen eller vad det nu var man tänkte besöka.

– Turistbyråerna i länet  måste bli bättre på att lägga ut information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet, säger Jonatan Arenius, projektledare på Humana.

Byråer som ingår i undersökningen: Jämtland/Härjedalen turism, Berg, Bräcke, Krokom, Ragunda, Åre, Östersund,  Strömsund, Härjedalen, Frostviken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".