Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga fartkameror på E45 norr om Östersund

Publicerat torsdag 16 augusti 2012 kl 16.34
"Staffan Jönsson: Det går väldigt fort på E45"
(2:09 min)
Inga kameror mellan Östersund och Gällivare. Foto: Lars Lindström

Det finns inga fartkameror i länets inland norr om Östersund, de visar en karta från trafikverket. Problemet är de dyra kostnaderna, och det gör att E45, från Östersund till Gällivare är helt utan övervakning. Vägen klassas inte som nog "olycksdrabbad" och fartfylld och prioriteras därför bort.

Staffan Jönsson är polis i länet, och daglig pendlare på E45, och han har länge tyckt att vägen är i behov av kameror.

-- Vi har flera dödsolyckor per år längst vägen, speciellt från Häggenås in till Östersund, där skulle jag vilja ha fartkameror. Och sedan så kör jag den vägen väldigt ofta, för att jag bor vid den, och det går väldigt fort på E45, säger han.

Anders Könberg är chef för trafikpolisen i Jämtlands län, och han håller med om att fler kameror behövs.
– Kamerorna sänker medelhastigheten helt klart. Och det skulle bara vara bra att få mer av dem i länet. Det känns konstigt att vi ska önska mer olyckor i länet för att få hit kameror, säger han.

Inte nog farlig väg
Fast att det mellan 2006-2011 dog åtta personer, och 39 vart svårt skadade, så är inte E45 i länet nog farlig. När regionerna lämnar in sina önskemål, kommer andra mer trafikerade vägar före.
– Och sen så försöker vi att sätta upp kameror där de gör mest nytta. Där det är höga hastigheter och där det har hänt många olyckor, säger Gabriella Gulliksson ansvarig för trafiksäkerheten på trafikverket region mitt, och där handlar allt om prioriteringar.

Pengarna finns inte
Fördelningen av kameror styrs av ett nationellt system som trafikverket har i samarbete med Polisen. Där de bestämmer vart kamerorna ska placeras, och hur många som ska sätta upp. Varje år fördelas mellan 50-100 kameror ut i regionerna, mer än så finns det inte pengar till. Och om kameror i framtiden kommer upp längs sträckan är inte uteslutet.
– Det kan man tänka sig, det är ju en europa väg. Det är inte säkert att det blir kameror på hela sträckan eftersom den är väldigt lång, men delar av den skulle kanske fungera bra, säger Gabriella Gulliksson.

Kan bli aktuellt längre fram
Eva Lundberg är nationell samordnare för ATK som står för automatisk trafiksäkerhetskontroll på trafikverket, och hon menar att ekonomin gör att fler kameror inte kan sättas upp.
– Då väljer vi ju, vi gör en samhällsekonomisk bedömning, och väljer de sträckor där vi ser att det gör mest nytta, säger hon.

Ronja Mårtensson
ronja.martensson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".